info-ctenari_1.png

info-inzerenti_2.png

 

 

 


https://www.arcdata.cz/konference

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prodej knihy o historii oboru

 

Nabídka učebnice Inženýrské geodézie:

Nabídka učebnice MicroStation

otevrena-data.gif

 

 

 

2016-gi-fb-zememeric-5-6.jpg

 

 

 

 

 

 

Intersucho.cz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Reklamní zápalky
- dobrý nápad pro
váš byznys

 

 

 

 

 

 

zprávy

zdroje zpráv:

Setkání partnerů digitálních technických map krajů se konalo v Plzni

12.5.2016 9:56   GISportal.cz   Ve dnech 5. a 6. května 2016 se v prostorách Krajského úřadu Plzeňského kraje uskutečnilo setkání partnerů digitálních technických map krajů, které organizoval Odbor informatiky Krajského úřadu Plzeňského kraje. Na úvod setkání se uskutečnilo i ...

Opět fotíme revitalizace vodních toků a jiné pozemkové úpravy

12.5.2016 9:23   UpVision   Opět fotíme revitalizace vodních toků a jiné pozemkové úpravy v Královéhradeckém, Pardubickém a Olomouckém kraji...

Více zde:
https://plus.google.com/+UpvisionCz1/posts/R4PnjVFReYz

Earth from Space

12.5.2016 9:00   ESA Observing the Earth  
Noel Gourmelen joins the programme at the Living Planet Symposium in Prague to discuss a new way of processing CryoSat data over ice sheets

Blíží se do open source 3Dčko?

12.5.2016 8:13   Blogující geomatici - FAV ZČU   2.5D rendering preview in QGIS http://monde-geospatial.com/2-5d-rendering-preview-qgis/

Vychází nová kniha o dronech v češtině.

12.5.2016 8:12   GISportal.cz   Jakub Karas společně s Tomášem Tichým napsali jako první v Česku knihu o dronech (264 barevných stran), která přináší komplexní informace o těchto technologiích, od historie, jejich druhů a součástí, možností využití, výběru, létání, focení, legislativy ...

odborný rada - vedoucí oddělení právních vztahů k nemovitostem

12.5.2016 7:24   ČÚZK - volná místa   Katastrální úřad pro Jihomoravský kraj, Katastrální pracoviště Hodonín

odborný rada - vedoucí oddělení právních vztahů k nemovitostem

12.5.2016 7:24   ČÚZK - předpisy a opatření   Katastrální úřad pro Jihomoravský kraj Katastrální pracoviště Hodonín

odborný rada - vedoucí oddělení dokumentace KN

12.5.2016 7:18   ČÚZK - volná místa   Katastrální úřad pro Jihomoravský kraj, Katastrální pracoviště Hodonín

odborný rada - vedoucí oddělení dokumentace KN

12.5.2016 7:18   ČÚZK - předpisy a opatření   Katastrální úřad pro Jihomoravský kraj Katastrální pracoviště Hodonín

XXIII. mezinárodní kongres ISPRS bude v roce 2016 v Praze!

12.5.2016 7:07   Zeměměřič   Rozhovor s ředitelkou kongresu doc. Ing. Lenou Halounovou, CSc. z dubna 2014 o kongresu v červnu 2016 v Praze.

odborný rada - vedoucí oddělení aktualizace KN

12.5.2016 7:04   ČÚZK   /Urady/Katastralni-urady/Katastralni-urady/Katastralni-urad-pro-Jihomoravsky-kraj/Uredni-deska/Oznameni-a-jina-uredni-sdeleni/Volna-mista/odborny-rada-vedouci-oddeleni-aktualizace-KN

odborný rada - vedoucí oddělení aktualizace KN

12.5.2016 7:04   ČÚZK - volná místa   Katastrální úřad pro Jihomoravský kraj, Katastrální pracoviště Hodonín

odborný rada - vedoucí oddělení aktualizace KN

12.5.2016 7:04   ČÚZK - předpisy a opatření   Katastrální úřad pro Jihomoravský kraj Katastrální pracoviště Hodonín

Družice Sentinel-1 počítá ryby

11.5.2016 16:33   Český Kosmický Portál  

Snímky získávané družicí Sentinel-1A jsou využívané ke sledování vodních kultur ve Středozemním moři. Jde o jeden z mnoha příkladů toho, jak se tato mise podílí na zajištění potravinové bezpečnosti, neboť rybářství se stávají hlavním zdrojem mořských potravin.

Družice Sentinel-1 počítá ryby

11.5.2016 16:33   Český Kosmický Portál  

Snímky získávané družicí Sentinel-1A jsou využívané ke sledování vodních kultur ve Středozemním moři. Jde o jeden z mnoha příkladů toho, jak se tato mise podílí na zajištění potravinové bezpečnosti, neboť rybářství se stávají hlavním zdrojem mořských potravin.

Zahájení konference Living Planet Symposium 2016, 9.5.2016, Praha

11.5.2016 16:18   Český Kosmický Portál  

Dne 9. května byla v Kongresovém centru Praha slavnostně zahájena nejrozsáhlejší konference Evropské kosmické agentury (ESA) pro oblast pozorování Země s názvem „Living Planet Symposium 2016“. Konferenci zahájil úvodním slovem premiér Bohuslav Sobotka, následovaný generálním ředitelem ESA, prof. J.D. Woernerem, a ministrem dopravy Danem Ťokem. Na vlastní opening konference navazovalo uzavřené jednání mezi výše uvedenými zástupci stran posilování vzájemné spolupráce a pozice České republiky (ČR), jakožto členského státu ESA, v rámci aktuálních i budoucích aktivitách a misích ESA.

Zkouška RSS kanálu Dálkového přístupu do KN

11.5.2016 15:56   ČÚZK   /Aplikace-DP-do-KN/Aplikace-DP-do-KN/Archiv-DP/138610

20160511-inzerát-rada/odborný rada oddělení právních vztahů k nemovitostem - KP Mělník

11.5.2016 14:39   ČÚZK   /Urady/Katastralni-urady/Katastralni-urady/Katastralni-urad-pro-Stredocesky-kraj/Katastralni-pracoviste/KP-Melnik/O-uradu/Aktuality/20151202REFERENT-KA-KATASTRU-NEMOVITOSTI-praco-(3)

20160511-inzerát-rada/odborný rada oddělení právních vztahů k nemovitostem - KP Mělník

11.5.2016 14:39   ČÚZK - předpisy a opatření   Na internetových stránkách Katastrálního úřadu pro Středočeský kraj, v části "Volná místa" byl vystaven inzerát na pracovní pozici "rada/odborný rada oddělení právních vztahů k nemovitostem pro Katastrální pracoviště Mělník"

20160511-inzerát-rada/odborný rada oddělení právních vztahů k nemovitostem - KP Mělník

11.5.2016 14:35   ČÚZK   /Urady/Katastralni-urady/Katastralni-urady/Katastralni-urad-pro-Stredocesky-kraj/O-uradu/Aktuality/20150907-inzerat-odborny-rada,-pravnik-KP-Prah-(3)

20160511-inzerát-rada/odborný rada oddělení právních vztahů k nemovitostem - KP Mělník

11.5.2016 14:35   ČÚZK - předpisy a opatření   V části "Volná místa" byl vystaven inzerát na pracovní pozici "rada/odborný rada oddělení právních vztahů k nemovitostem pro Katastrální pracoviště Mělník"

From petabytes to pictures

11.5.2016 14:35   ESA Observing the Earth  

Thousands of scientists are at the Living Planet Symposium in Prague this week to present the latest findings on our changing planet. Between the mountains of data coming from multiple satellites and the high level of expertise needed to translate them into useful information, the results are not always easy to understand.

rada/odborný rada oddělení právních vztahů k nemovitostem

11.5.2016 14:33   ČÚZK - volná místa   Katastrální úřad pro Středočeský kraj, Katastrální pracoviště Mělník

rada/odborný rada oddělení právních vztahů k nemovitostem

11.5.2016 14:33   ČÚZK - předpisy a opatření   Katastrální úřad pro Středočeský kraj Katastrální pracoviště Mělník

rada/odborný rada oddělení právních vztahů k nemovitostem

11.5.2016 14:33   ČÚZK   /Urady/Katastralni-urady/Katastralni-urady/Katastralni-urad-pro-Stredocesky-kraj/Volna-mista/rada-odborny-rada-oddeleni-pravnich-vztahu-k-nemov

Pozvánka na Vyhlášení Mapy roku 2015

11.5.2016 12:05   Zeměměřič   Slavnostní vyhlášení výsledků 18. ročníku kartografické soutěže MAPA ROKU se uskuteční tradičně v rámci veletrhu Svět knihy. Ve čtvrtek 12. května 2016 od 13 hodin naviděnou v Literárním sále na pražském Výstavišti (pravé křídlo).

Dynamic peninsula

11.5.2016 12:00   ESA Observing the Earth  
Presented at the Living Planet Symposium, this map uses radar images from Sentinel-1A to show that Antarctic Peninsula ice flows up to a metre per day

Tisková zpráva: Slavnostní otevření ESA BIC Prague, 9. května 2016

11.5.2016 11:39   Český Kosmický Portál  

Síť evropských podnikatelských inkubátorů Evropské kosmické agentury (ESA) se rozšířila o šestnáctou pobočku. ESA BIC Prague, první kosmický inkubátor ve střední a východní Evropě, dne 9. 5. 2016 slavnostně otevřel generální ředitel Evropské kosmické agentury Johann-Dietrich Woerner spolu s generálním ředitelem CzechInvestu Karlem Kučerou, náměstkem ministra dopravy Kamilem Rudoleckým a primátorkou hlavního města Adrianou Krnáčovou. Slavnostního otevření podpořeného ministerstvy dopravy a průmyslu a obchodu se v Rezidenci primátorky hl. m. Prahy zúčastnila řada dalších významných hostů. Zřízení ESA BIC Prague zástupci CzechInvestu a Evropské kosmické agentury zároveň stvrdili podpisem smlouvy.

Tisková zpráva: Slavnostní otevření ESA BIC Prague, 9. května 2016

11.5.2016 11:39   Český Kosmický Portál  

Síť evropských podnikatelských inkubátorů Evropské kosmické agentury (ESA) se rozšířila o šestnáctou pobočku. ESA BIC Prague, první kosmický inkubátor ve střední a východní Evropě, který dne 9. 5. 2016 slavnostně otevřel generální ředitel Evropské kosmické agentury Johann-Dietrich Woerner spolu s generálním ředitelem CzechInvestu Karlem Kučerou, náměstkem ministra dopravy Kamilem Rudoleckým a primátorkou hlavního města Adrianou Krnáčovou. Slavnostního otevření podpořeného ministerstvy dopravy a průmyslu a obchodu se v Rezidenci primátorky hl. m. Prahy zúčastnila řada dalších významných hostů. Zřízení ESA BIC Prague zástupci CzechInvestu a Evropské kosmické agentury zároveň stvrdili podpisem smlouvy.

Innovation wanted: GSA announces 2016 ESNC Special Prize for Galileo Initial Service ideas

11.5.2016 10:43   European GNSS Agency  
11/05/2016

Have an innovative idea or application that leverages Galileo Initial Services? Then be sure to apply today for the GSA Special Prize – part of the 2016 European Satellite Navigation Competition.

On the eve of the historic declaration of Galileo Initial Services, the European GNSS Agency (GSA)The deadline for applications is 30 June. has announced that it is now accepting applications for its GSA Special Prize for the most innovative application idea for Galileo Initial Services. Within the scope of the prize, the GSA is looking for the best ideas and applications that leverage Galileo’s Initial Services and the power of a multi-constellation environment in order to provide new and more robust benefits to the end-user across an array of sectors. The GSA Special Prize is part of the annual European Satellite Navigation Competition (ESNC).

Proposals must meet certain basic criteria, including:

  • innovation versus existing solutions;
  • commercial feasibility;
  • use of European GNSS signals and services as a primary means of positioning;
  • contribution to Galileo market uptake;
  • technical/operational feasibility, including maturity of the idea;
  • demonstrations/market trials for technology validation.

The winner will have the opportunity to develop their idea at an incubation centre of their choice within the EU-28 for six months, with the possibility of a further six months according to progress. Furthermore, for the first time, the winning idea will be showcased at the official Galileo Service Declaration Ceremony in Brussels, when Initial Services are announced to the world.

Supporting innovative applications

The 2015 edition of the ESNC received a record-breaking 192 entries from 29 different countries. Entries came from both individuals and start-up companies and covered such topics as location-based services (LBS), smart mobility, and safety and security. The winner, Rafael Olmedo and his KYNEO project, focused on the Internet of Things (IoT) and involved the development of cheap, flexible Galileo and EGNOS-enabled modules that allow for ubiquitous positioning data for IoT-related applications.

         Also Read: ESNC Success Stories

“The GSA Special Prize nicely complements the Agency’s focus of getting closer to the end-user and helping them benefit from European space technology and, in particular, Galileo,” says GSA Executive Director Carlo des Dorides. “Whether through competitions like this or through such funding programmes as Horizon 2020 and Fundamental Elements, it’s by supporting innovative applications like KYNEO that the GSA will be able to succeed in its mission.”
As the Galileo programme transitions from a system in development to being operational, efforts to promote corresponding applications will become increasingly important. For this reason, competition organisers say they are looking forward to seeing the creative and innovative Galileo-based applications submitted this year.

         Also Read: GNSS-enabled Sports Tracker Moves into Final Testing Phase

The ESNC offers a prize pool worth EUR 1 million, including cash prizes and in-kind services. All winners of the 30 regional and special prizes will be in the running for the overall prize of EUR 20 000 and a six-month incubation programme (which can be extended to one year) in a region of their choice. The deadline for applications is 30 June.

Also Read: ESNC Flyer

Further information on this year’s prizes, partners and terms of participation can be found on the ESNC website.

Media note: This feature can be republished without charge provided the European GNSS Agency (GSA) is acknowledged as the source at the top or the bottom of the story. You must request permission before you use any of the photographs on the site. If you republish, we would be grateful if you could link back to the GSA website (http://www.gsa.europa.eu).

Earth from Space

11.5.2016 10:25   ESA Observing the Earth  
Peter Land joins the programme at the Living Planet Symposium in Prague to discuss ocean acidification

Vyhlášení Mapy roku 2015 (pozvánka)

11.5.2016 10:04   GISportal.cz   Česká kartografická společnost zve na slavnostní vyhlášení výsledků 18. ročníku kartografické soutěže MAPA ROKU, které se uskuteční tradičně v rámci veletrhu Svět knihy, a to zítra, ve čtvrtek 12. května 2016,  od 13 hodin v Literárním sále na ...

Mapy jsou pro každého (poslední možnosti zvýhodněného vložného)

11.5.2016 9:56   GISportal.cz   Pokud se chystáte na konferenci Mapy jsou pro každého, využijte poslední možnosti registrace za zvýhodněné vložné. Možnost přihlásit se za sníženou cenu máte do 15. května.

Oznámení o vyhlášení výběrového řízení na služební místo vedoucí oddělení správy majetku, Krajský pozemkový úřad pro Karlovarský kraj

11.5.2016 0:00   Státní pozemkový úřad   Ústřední ředitelka Státního pozemkového úřadu, jako služební orgán příslušný podle § 10 odst. 1 písm. f) zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě (dále jen „zákon“), vyhlašuje výběrové řízení.

Oznámení o vyhlášení výběrového řízení na služební místo vedoucí oddělení pozemkových úprav, Krajský pozemkový úřad pro Olomoucký kraj

11.5.2016 0:00   Státní pozemkový úřad   Ústřední ředitelka Státního pozemkového úřadu, jako služební orgán příslušný podle § 10 odst. 1 písm. f) zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě (dále jen „zákon“), vyhlašuje výběrové řízení.

Oznámení o vyhlášení výběrového řízení na služební místo vedoucí oddělení pozemkových úprav, Krajský pozemkový úřad pro Karlovarský kraj

11.5.2016 0:00   Státní pozemkový úřad   Ústřední ředitelka Státního pozemkového úřadu, jako služební orgán příslušný podle § 10 odst. 1 písm. f) zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě (dále jen „zákon“), vyhlašuje výběrové řízení.

Oznámení o vyhlášení výběrového řízení na služební místo vedoucí oddělení restitucí, Krajský pozemkový úřad pro Olomoucký kraj

11.5.2016 0:00   Státní pozemkový úřad   Ústřední ředitelka Státního pozemkového úřadu, jako služební orgán příslušný podle § 10 odst. 1 písm. f) zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě (dále jen „zákon“), vyhlašuje výběrové řízení.

Oznámení o vyhlášení výběrového řízení na služební místo vedoucí oddělení privatizace a převodů, Krajský pozemkový úřad pro Olomoucký kraj

11.5.2016 0:00   Státní pozemkový úřad   Ústřední ředitelka Státního pozemkového úřadu, jako služební orgán příslušný podle § 10 odst. 1 písm. f) zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě (dále jen „zákon“), vyhlašuje výběrové řízení.

Oznámení o vyhlášení výběrového řízení na služební místo vedoucí oddělení privatizace a převodů, Krajský pozemkový úřad pro Karlovarský kraj

11.5.2016 0:00   Státní pozemkový úřad   Ústřední ředitelka Státního pozemkového úřadu, jako služební orgán příslušný podle § 10 odst. 1 písm. f) zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě (dále jen „zákon“), vyhlašuje výběrové řízení.

Oznámení o vyhlášení výběrového řízení na služební místo vedoucí oddělení správy majetku, Krajský pozemkový úřad pro Olomoucký kraj

11.5.2016 0:00   Státní pozemkový úřad   Ústřední ředitelka Státního pozemkového úřadu, jako služební orgán příslušný podle § 10 odst. 1 písm. f) zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě (dále jen „zákon“), vyhlašuje výběrové řízení.

Oznámení o vyhlášení výběrového řízení na služební místo vedoucí oddělení restitucí, Krajský pozemkový úřad pro Karlovarský kraj

11.5.2016 0:00   Státní pozemkový úřad   Ústřední ředitelka Státního pozemkového úřadu, jako služební orgán příslušný podle § 10 odst. 1 písm. f) zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě (dále jen „zákon“), vyhlašuje výběrové řízení.

Projekt pozemkových úprav Tešmák

10.5.2016 18:08   Komora pozemkových úprav SR  

Propagačný materiál projektu pozemkových úprav

Projekt pozemkových úprav Tešmák

10.5.2016 18:08   Komora pozemkových úprav SR   Propagačný materiál projektu pozemkových úprav

The Challenges and Benefits of Interoperability

10.5.2016 17:08   Bentley Systems  

Press Coverage

Informed Infrastructure

Read the article

The Challenges and Benefits of Interoperability

10.5.2016 17:08   Bentley Systems  

Press Coverage

Informed Infrastructure

Read the article

The Challenges and Benefits of Interoperability

10.5.2016 17:08   Bentley Systems  

Press Coverage

Informed Infrastructure

Read the article

Earth’s magnetic heartbeat

10.5.2016 14:35   ESA Observing the Earth  

With more than two years of measurements by ESA’s Swarm satellite trio, changes in the strength of Earth's magnetic field are being mapped in detail.

Earth’s magnetic heartbeat

10.5.2016 14:35   ESA Observing the Earth  

With more than two years of measurements by ESA’s Swarm satellite trio, changes in the strength of Earth's magnetic field are being mapped in detail.

Galileo satellites fuelled for flight

10.5.2016 14:26   ESA Navigation  

Europe’s latest Galileo satellites have been filled with fuel in preparation for their joint launch on a Soyuz rocket from Europe’s Spaceport in French Guiana on 24 May.

Galileo satellites fuelled for flight

10.5.2016 14:26   ESA Navigation  

Europe’s latest Galileo satellites have been filled with fuel in preparation for their joint launch on a Soyuz rocket from Europe’s Spaceport in French Guiana on 24 May.

Státní závěrečné zkoušky v květnu 2016

10.5.2016 13:04   Katedra geografie UP Olomouc   Program květnových státních závěrečných zkoušek:

Geografie (uč.) – bakalářské (písemné SZZ) 16. května 2016
Učitelství geografie pro SŠ – navazující (ústní SZZ) 17. a 18. května 2016
Regionální geografie – navazující (ústní SZZ) 18. a 19. května 2016

Vedoucí Oddělení sběru dat Opava

10.5.2016 10:52   ČÚZK   /Urady/Zememericky-urad/Uredni-deska/Oznameni-a-jina-uredni-sdeleni/Volna-mista/Vedouci-Oddeleni-sberu-dat-Opava

Vedoucí Oddělení sběru dat Opava

10.5.2016 10:52   ČÚZK - předpisy a opatření   Zeměměřický úřad

Vedoucí Oddělení sběru dat Opava

10.5.2016 10:52   ČÚZK - volná místa   Zeměměřický úřad,

Vedoucí Oddělení sběru dat Opava

10.5.2016 10:52   Zeměměřický úřad   Zeměměřický úřad
vypisuje výberové rízení na místo
Vedoucí Oddělení sběru dat Opava

Vedoucí Oddělení sběru dat Opava

10.5.2016 10:52   Zeměměřický úřad   Zeměměřický úřad
vypisuje výberové rízení na místo
Vedoucí Oddělení sběru dat Opava

Aktualizace výstupů kontrol v aplikaci.

10.5.2016 10:51   ČÚZK - předpisy a opatření   K 7. 5. 2016 byly aktualizovány výstupy kontrol v Aplikaci pro kontroly dat RÚIAN.

Vedoucí Oddělení sběru dat Brno

10.5.2016 10:51   ČÚZK - předpisy a opatření   Zeměměřický úřad

Vedoucí Oddělení sběru dat Brno

10.5.2016 10:51   Zeměměřický úřad   Zeměměřický úřad
vypisuje výberové rízení na místo
Vedoucí Oddělení sběru dat Brno

Vedoucí Oddělení sběru dat Brno

10.5.2016 10:51   ČÚZK   /Urady/Zememericky-urad/Uredni-deska/Oznameni-a-jina-uredni-sdeleni/Volna-mista/Vedouci-Oddeleni-sberu-dat-Brno

Vedoucí Oddělení sběru dat Brno

10.5.2016 10:51   Zeměměřický úřad   Zeměměřický úřad
vypisuje výberové rízení na místo
Vedoucí Oddělení sběru dat Brno

Vedoucí Oddělení sběru dat Brno

10.5.2016 10:51   ČÚZK - volná místa   Zeměměřický úřad,

Vedoucí Oddělení sběru dat Č. Budějovice

10.5.2016 10:50   ČÚZK - volná místa   Zeměměřický úřad,

Vedoucí Oddělení sběru dat Č. Budějovice

10.5.2016 10:50   Zeměměřický úřad   Zeměměřický úřad
vypisuje výberové rízení na místo
Vedoucí Oddělení sběru dat Č. Budějovice

Vedoucí Oddělení sběru dat Č. Budějovice

10.5.2016 10:50   ČÚZK   /Urady/Zememericky-urad/Uredni-deska/Oznameni-a-jina-uredni-sdeleni/Volna-mista/Vedouci-Oddeleni-sberu-dat-C-Budejovice

Vedoucí Oddělení sběru dat Č. Budějovice

10.5.2016 10:50   Zeměměřický úřad   Zeměměřický úřad
vypisuje výberové rízení na místo
Vedoucí Oddělení sběru dat Č. Budějovice

Vedoucí Oddělení sběru dat Pardubice

10.5.2016 10:49   Zeměměřický úřad   Zeměměřický úřad
vypisuje výberové rízení na místo
Vedoucí Oddělení sběru dat Pardubice

Vedoucí Oddělení sběru dat Pardubice

10.5.2016 10:49   ČÚZK - volná místa   Zeměměřický úřad,

Vedoucí Oddělení sběru dat Pardubice

10.5.2016 10:49   ČÚZK - předpisy a opatření   Zeměměřický úřad

Vedoucí Oddělení sběru dat Pardubice

10.5.2016 10:49   Zeměměřický úřad   Zeměměřický úřad
vypisuje výberové rízení na místo
Vedoucí Oddělení sběru dat Pardubice

Vedoucí Oddělení sběru dat Pardubice

10.5.2016 10:49   ČÚZK   /Urady/Zememericky-urad/Uredni-deska/Oznameni-a-jina-uredni-sdeleni/Volna-mista/Vedouci-Oddeleni-sberu-dat-Pardubice

Vedoucí Oddělení sběru dat Plzeň

10.5.2016 10:48   ČÚZK - volná místa   Zeměměřický úřad,

Vedoucí Oddělení sběru dat Plzeň

10.5.2016 10:48   ČÚZK - předpisy a opatření   Zeměměřický úřad

Vedoucí Oddělení sběru dat Plzeň

10.5.2016 10:48   Zeměměřický úřad   Zeměměřický úřad
vypisuje výberové rízení na místo
Vedoucí Oddělení sběru dat Plzeň

Vedoucí Oddělení sběru dat Plzeň

10.5.2016 10:48   Zeměměřický úřad   Zeměměřický úřad
vypisuje výberové rízení na místo
Vedoucí Oddělení sběru dat Plzeň

Vedoucí Oddělení sběru dat Plzeň

10.5.2016 10:48   ČÚZK   /Urady/Zememericky-urad/Uredni-deska/Oznameni-a-jina-uredni-sdeleni/Volna-mista/Vedouci-Oddeleni-sberu-dat-Plzen

Aktualizace výstupů (sekce Volební okrsky) (1)

10.5.2016 10:43   ČÚZK - předpisy a opatření   V sekci Volební okrsky byly zaktualizovány výstupy z databáze: "Seznam adresních míst s volebními okrsky" a "Výpis územních anomálií". Více zde.

Geodet – odborný referent

10.5.2016 10:43   ČÚZK - volná místa   Zeměměřický úřad,

Geodet – odborný referent

10.5.2016 10:43   ČÚZK - předpisy a opatření   Zeměměřický úřad

Geodet – odborný referent

10.5.2016 10:43   ČÚZK   /Urady/Zememericky-urad/Uredni-deska/Oznameni-a-jina-uredni-sdeleni/Volna-mista/Geodet-–-odborny-referent

Geodet – odborný referent

10.5.2016 10:43   Zeměměřický úřad   Zeměměřický úřad
vypisuje výberové rízení na místo
Geodet – odborný referent

Geodet – odborný referent

10.5.2016 10:43   Zeměměřický úřad   Zeměměřický úřad
vypisuje výberové rízení na místo
Geodet – odborný referent

Sea-level highs and lows

10.5.2016 10:30   ESA Observing the Earth  
Sentinel-3A reveals variations in global sea level at this week’s Living Planet Symposium

vedoucí oddělení dokumentace KN

10.5.2016 10:24   ČÚZK   /Urady/Katastralni-urady/Katastralni-urady/Katastralni-urad-pro-Vysocinu/Katastralni-pracoviste/KP-Zdar-nad-Sazavou/O-uradu/Aktuality/vedouci-oddeleni-dokumentace-KN

vedoucí oddělení dokumentace KN

10.5.2016 10:24   ČÚZK - předpisy a opatření  

Oznámení o vyhlášení výběrového řízení na služební místo odborný rada – vedoucí oddělení dokumentace KN na Katastrálním pracovišti Žďár nad Sázavou, místo výkonu služby Žďár nad Sázavou zde.

vedoucí oddělení aktualizace KN

10.5.2016 10:23   ČÚZK   /Urady/Katastralni-urady/Katastralni-urady/Katastralni-urad-pro-Vysocinu/Katastralni-pracoviste/KP-Zdar-nad-Sazavou/O-uradu/Aktuality/vedouci-oddeleni-aktualizace-KN

vedoucí oddělení aktualizace KN

10.5.2016 10:23   ČÚZK - předpisy a opatření  

Oznámení o vyhlášení výběrového řízení na služební místo odborný rada – vedoucí oddělení aktualizace KN na Katastrálním pracovišti Žďár nad Sázavou, místo výkonu služby Žďár nad Sázavou zde.

vedoucí oddělení právní vztahy k nemovitostem

10.5.2016 10:22   ČÚZK - předpisy a opatření  

Oznámení o vyhlášení výběrového řízení na služební místo odborný rada – vedoucí oddělení právní vztahy k nemovitostem na Katastrálním pracovišti Žďár nad Sázavou, místo výkonu služby Žďár nad Sázavou zde.

vedoucí oddělení právní vztahy k nemovitostem

10.5.2016 10:22   ČÚZK   /Urady/Katastralni-urady/Katastralni-urady/Katastralni-urad-pro-Vysocinu/Katastralni-pracoviste/KP-Zdar-nad-Sazavou/O-uradu/Aktuality/vedouci-oddeleni-pravni-vztahy-k-nemovitostem

Odborný rada – vedoucí oddělení dokumentace KN. (2)

10.5.2016 10:18   ČÚZK - předpisy a opatření   Katastrální úřad pro Vysočinu Katastrální pracoviště Žďár nad Sázavou

Odborný rada – vedoucí oddělení dokumentace KN. (2)

10.5.2016 10:18   ČÚZK   /Urady/Katastralni-urady/Katastralni-urady/Katastralni-urad-pro-Vysocinu/Uredni-deska/Oznameni-a-jina-uredni-sdeleni/Volna-mista/Odborny-rada-–-vedouci-oddeleni-dokumentace-KN-(3)

Odborný rada – vedoucí oddělení dokumentace KN. (2)

10.5.2016 10:18   ČÚZK - volná místa   Katastrální úřad pro Vysočinu, Katastrální pracoviště Žďár nad Sázavou

Odborný rada – vedoucí oddělení aktualizace KN. (2)

10.5.2016 10:15   ČÚZK - volná místa   Katastrální úřad pro Vysočinu, Katastrální pracoviště Žďár nad Sázavou

Odborný rada – vedoucí oddělení aktualizace KN. (2)

10.5.2016 10:15   ČÚZK - předpisy a opatření   Katastrální úřad pro Vysočinu Katastrální pracoviště Žďár nad Sázavou

Odborný rada – vedoucí oddělení aktualizace KN. (2)

10.5.2016 10:15   ČÚZK   /Urady/Katastralni-urady/Katastralni-urady/Katastralni-urad-pro-Vysocinu/Uredni-deska/Oznameni-a-jina-uredni-sdeleni/Volna-mista/Odborny-rada-–-vedouci-oddeleni-aktualizace-KN-(2)

Approaches, equipment and training: the three pillars of EGNOS and general aviation

10.5.2016 10:14   European GNSS Agency  
10/05/2016

The European GNSS Agency (GSA) talks EGNOS-based procedures during Aero Friedrichshafen – one of the world’s largest general aviation tradeshows.

Although many think of April in Paris, for the general aviation crowd, April means Germany. More specifically,Although the GSA’s EGNOS-based LPV service is free, in order to fly LPV one does need procedures, a certified aircraft and a properly trained pilot. April is Aero Friedrichshafen time – one of the world’s largest general aviation (GA) trade shows. Once again, the European GNSS Agency (GSA) joined the international GA crowd to discuss the many benefits that the European Geostationary Navigation Overlay Service (EGNOS) provides this important sector.

At the front of everybody’s mind was the GSA’s recent declaration of the LPV 200 (localiser performance with vertical guidance) service. Using EGNOS, LPV-200 provides pilots with more accurate guidance for safer aircraft landings, even in poor weather conditions.

The service level enables aircraft approaches that are operationally equivalent to instrument landing system (ILS) CAT I, providing lateral and vertical guidance without the need for visual contact with the ground until a decision height (DH) of only 200 feet above the runway as minimum.

Why GA needs EGNOS approaches

  1. No need for ground infrastructure
  2. Increased availability of EGNOS equipage
  3. Increased access to airports
  4. Contingency procedures for adverse weather conditions
  5. Greater availability of instrument approach procedures (IAP)
  6. Facilitate pilot training and instrument rating

All EGNOS-based approaches, both LPV and the new LPV-200, are considered ILS look-alikes but without the expensive ground infrastructure required for ILS. “We received great feedback from pilots who say that landing with EGNOS is more comfortable, easy to follow and often more stable than with conventional ILS approaches,” says GSA Market Development Officer . “Because of the increasing number of EGNOS-enabled airports throughout Europe, there is growing enthusiasm among the European general aviation community for the use of satellite-based approach systems (SBAS) and, as a result, many general aviation aircraft are now SBAS capable.”

Although the GSA’s EGNOS-based LPV service is free and requires no upgrade to an airport’s ground infrastructure or to existing certified EGNOS receivers, in order to fly LPV one does need procedures, a certified aircraft and a properly trained pilot. “In taking this EGNOS message forward within the GA community, we must continue to focus on its relation to three core pillars: approaches, equipment and pilot training,” says PPL/IR Europe Chairman Paul Sherry.

Pillar I: Procedures

As to the procedures, the GSA and the EGNOS Service Provider (ESSP) work directly with Air Navigation Service Providers (ANSP) to establish EGNOS Working Agreements, the legal tool that defines the working arrangements between ESSP and the ANSP in charge of the LPV procedure.

To help with this process in the UK, the GSA-is supporting LPV approaches for General Aviation. One of the projects, called GAGA, is working to increase the availability of LPV approach procedures, with a specific focus on GA airports in the UK. “General aviation competes for airspace with commercial aviation, which places severe limitations on the sector’s access to airports,” explains Aircraft Owners and Pilots Association (AOPA) UK CEO Martin Robinson. “Yet at the same time GA contributes GBP 3 billion of gross value added and is responsible for more than 38 000 jobs, so it is important that we support the GA industry.”

GA objectives

  • Increase the availability of LPV approach procedures (focusing on such GA airports as Haverfordwest (EGFE), Gloucestershire (EGBJ) and Stapleford (EGSG)
  • Reduce costs for instrument flight rules (IFR) rating training 
  • Contingency procedures during adverse weather conditions 
  • Implement Independent Pilots Association (IPA) procedures at airports that do not meet International Civil Aviation Organisation (ICAO) requirements for instrument runways 
  • Encourage adoption of EGNOS-based LPV procedures on GA visual flight rules (VFRs) airports with no instrument approach procedures 
  • Promote GNSS technologies within GA 
  • Familiarisation and flight training of pilots to gain experience of GNSS approaches using EGNOS-based procedures

Pillar II: Equipment

Many of the latest GA aircraft come EGNOS-ready, including models from Cessna, Diamond, Piper and Cirrus. For legacy aircraft, the GSA notes they have a complete list of forward and retrofit solutions. 

“GNSS approaches (also known as RNP APCH) are great news for light GA aircraft,” says Sherry. “It’s really the first opportunity to put this PBN avionics equipment into the types of aircraft it was originally built for.”

What this means for GA aircraft and the GA pilot is a greater expectation of automation, less vectors and more procedural approaches. According to Sherry, PBN technology has rapidly evolved over the past decade. “From 1950 to 2000, IFR approach technology was fairly stable, ground-based and involved pretty much the same operation between different manufacturers and different installations,” he says. “But this changed with PBN, which is a complex combination of procedures, infrastructure, air traffic control (ATC), aircraft, avionics and aircrew.”

The GSA facilitates the use of EGNOS for GA in conjunction with the European Aviation Safety Agency (EASA). For example, one major achievement of this collaboration is the development of a multi model list for avionics approved for the most widely used avionics by GA pilots, Garmin GNS430W and GNS530W. Recognising that GA demands cost-effective avionics, having these models approved for LPV capability helps bring the cost down from EUR 10 000 per aircraft registration to just EUR 300 – making EGNOS a realistic option for GA operators.

Pillar III: Training

However, it’s more than just having the right equipment in an aircraft. As the type of equipment is diverse, it is essential that the pilot knows how the technology and equipment in the aircraft works together. “When flying PBN, more reliance is placed on the aircraft and the pilot, as opposed to air traffic control,” adds PPL/IR Europe Director Julian Scarfe. “In other words, with PBN it becomes absolutely crucial that the pilot understands the equipment, procedures and obligations.”

Which leads us to the last point: the pilots themselves. In order to take advantage of LPV procedures, operators typically need specific approval to fly them. This is because LPVs are a relatively new concept that require not only that the aircraft and its cockpit avionics have the corresponding airworthiness approval, but also that pilots have appropriate training, checking standards and operational procedures in place.

Although EASA is currently working to amend some of these regulations, eliminating the burden of having to apply for SPA, all operators will still be required to follow the necessary operational procedures and CAT operators will have to amend their operational manual accordingly as part of their air operator approval from their authorities. On this point, the GSA provides EGNOS training materials via the EGNOS user support website. From August 2018, the core training syllabus for the instrument rating will include PBN concepts, many reliant on EGNOS.

Media note: This feature can be republished without charge provided the European GNSS Agency (GSA) is acknowledged as the source at the top or the bottom of the story. You must request permission before you use any of the photographs on the site. If you republish, we would be grateful if you could link back to the GSA website (http://www.gsa.europa.eu).

Approaches, equipment and training: the three pillars of EGNOS and general aviation

10.5.2016 10:14   European GNSS Agency  
10/05/2016

The European GNSS Agency (GSA) talks EGNOS-based procedures during Aero Friedrichshafen – one of the world’s largest general aviation tradeshows.

Although many think of April in Paris, for the general aviation crowd, April means Germany. More specifically,Although the GSA’s EGNOS-based LPV service is free, in order to fly LPV one does need procedures, a certified aircraft and a properly trained pilot. April is Aero Friedrichshafen time – one of the world’s largest general aviation (GA) trade shows. Once again, the European GNSS Agency (GSA) joined the international GA crowd to discuss the many benefits that the European Geostationary Navigation Overlay Service (EGNOS) provides this important sector.

At the front of everybody’s mind was the GSA’s recent declaration of the LPV 200 (localiser performance with vertical guidance) service. Using EGNOS, LPV-200 provides pilots with more accurate guidance for safer aircraft landings, even in poor weather conditions.

The service level enables aircraft approaches that are operationally equivalent to instrument landing system (ILS) CAT I, providing lateral and vertical guidance without the need for visual contact with the ground until a decision height (DH) of only 200 feet above the runway as minimum.

Why GA needs EGNOS approaches

  1. No need for ground infrastructure
  2. Increased availability of EGNOS equipage
  3. Increased access to airports
  4. Contingency procedures for adverse weather conditions
  5. Greater availability of instrument approach procedures (IAP)
  6. Facilitate pilot training and instrument rating

All EGNOS-based approaches, both LPV and the new LPV-200, are considered ILS look-alikes but without the expensive ground infrastructure required for ILS. “We received great feedback from pilots who say that landing with EGNOS is more comfortable, easy to follow and often more stable than with conventional ILS approaches,” says GSA Market Development Officer . “Because of the increasing number of EGNOS-enabled airports throughout Europe, there is growing enthusiasm among the European general aviation community for the use of satellite-based approach systems (SBAS) and, as a result, many general aviation aircraft are now SBAS capable.”

Although the GSA’s EGNOS-based LPV service is free and requires no upgrade to an airport’s ground infrastructure or to existing certified EGNOS receivers, in order to fly LPV one does need procedures, a certified aircraft and a properly trained pilot. “In taking this EGNOS message forward within the GA community, we must continue to focus on its relation to three core pillars: approaches, equipment and pilot training,” says PPL/IR Europe Chairman Paul Sherry.

Pillar I: Procedures

As to the procedures, the GSA and the EGNOS Service Provider (ESSP) work directly with Air Navigation Service Providers (ANSP) to establish EGNOS Working Agreements, the legal tool that defines the working arrangements between ESSP and the ANSP in charge of the LPV procedure.

To help with this process in the UK, the GSA-is supporting LPV approaches for General Aviation. One of the projects, called GAGA, is working to increase the availability of LPV approach procedures, with a specific focus on GA airports in the UK. “General aviation competes for airspace with commercial aviation, which places severe limitations on the sector’s access to airports,” explains Aircraft Owners and Pilots Association (AOPA) UK CEO Martin Robinson. “Yet at the same time GA contributes GBP 3 billion of gross value added and is responsible for more than 38 000 jobs, so it is important that we support the GA industry.”

GA objectives

  • Increase the availability of LPV approach procedures (focusing on such GA airports as Haverfordwest (EGFE), Gloucestershire (EGBJ) and Stapleford (EGSG)
  • Reduce costs for instrument flight rules (IFR) rating training 
  • Contingency procedures during adverse weather conditions 
  • Implement Independent Pilots Association (IPA) procedures at airports that do not meet International Civil Aviation Organisation (ICAO) requirements for instrument runways 
  • Encourage adoption of EGNOS-based LPV procedures on GA visual flight rules (VFRs) airports with no instrument approach procedures 
  • Promote GNSS technologies within GA 
  • Familiarisation and flight training of pilots to gain experience of GNSS approaches using EGNOS-based procedures

Pillar II: Equipment

Many of the latest GA aircraft come EGNOS-ready, including models from Cessna, Diamond, Piper and Cirrus. For legacy aircraft, the GSA notes they have a complete list of forward and retrofit solutions. 

“GNSS approaches (also known as RNP APCH) are great news for light GA aircraft,” says Sherry. “It’s really the first opportunity to put this PBN avionics equipment into the types of aircraft it was originally built for.”

What this means for GA aircraft and the GA pilot is a greater expectation of automation, less vectors and more procedural approaches. According to Sherry, PBN technology has rapidly evolved over the past decade. “From 1950 to 2000, IFR approach technology was fairly stable, ground-based and involved pretty much the same operation between different manufacturers and different installations,” he says. “But this changed with PBN, which is a complex combination of procedures, infrastructure, air traffic control (ATC), aircraft, avionics and aircrew.”

The GSA facilitates the use of EGNOS for GA in conjunction with the European Aviation Safety Agency (EASA). For example, one major achievement of this collaboration is the development of a multi model list for avionics approved for the most widely used avionics by GA pilots, Garmin GNS430W and GNS530W. Recognising that GA demands cost-effective avionics, having these models approved for LPV capability helps bring the cost down from EUR 10 000 per aircraft registration to just EUR 300 – making EGNOS a realistic option for GA operators.

Pillar III: Training

However, it’s more than just having the right equipment in an aircraft. As the type of equipment is diverse, it is essential that the pilot knows how the technology and equipment in the aircraft works together. “When flying PBN, more reliance is placed on the aircraft and the pilot, as opposed to air traffic control,” adds PPL/IR Europe Director Julian Scarfe. “In other words, with PBN it becomes absolutely crucial that the pilot understands the equipment, procedures and obligations.”

Which leads us to the last point: the pilots themselves. In order to take advantage of LPV procedures, operators typically need specific approval to fly them. This is because LPVs are a relatively new concept that require not only that the aircraft and its cockpit avionics have the corresponding airworthiness approval, but also that pilots have appropriate training, checking standards and operational procedures in place.

Although EASA is currently working to amend some of these regulations, eliminating the burden of having to apply for SPA, all operators will still be required to follow the necessary operational procedures and CAT operators will have to amend their operational manual accordingly as part of their air operator approval from their authorities. On this point, the GSA provides EGNOS training materials via the EGNOS user support website. From August 2018, the core training syllabus for the instrument rating will include PBN concepts, many reliant on EGNOS.

Media note: This feature can be republished without charge provided the European GNSS Agency (GSA) is acknowledged as the source at the top or the bottom of the story. You must request permission before you use any of the photographs on the site. If you republish, we would be grateful if you could link back to the GSA website (http://www.gsa.europa.eu).

Approaches, equipment and training: the three pillars of EGNOS and general aviation

10.5.2016 10:14   European GNSS Agency  
10/05/2016

The European GNSS Agency (GSA) talks EGNOS-based procedures during Aero Friedrichshafen – one of the world’s largest general aviation tradeshows.

Although many think of April in Paris, for the general aviation crowd, April means Germany. More specifically,Although the GSA’s EGNOS-based LPV service is free, in order to fly LPV one does need procedures, a certified aircraft and a properly trained pilot. April is Aero Friedrichshafen time – one of the world’s largest general aviation (GA) trade shows. Once again, the European GNSS Agency (GSA) joined the international GA crowd to discuss the many benefits that the European Geostationary Navigation Overlay Service (EGNOS) provides this important sector.

At the front of everybody’s mind was the GSA’s recent declaration of the LPV 200 (localiser performance with vertical guidance) service. Using EGNOS, LPV-200 provides pilots with more accurate guidance for safer aircraft landings, even in poor weather conditions.

The service level enables aircraft approaches that are operationally equivalent to instrument landing system (ILS) CAT I, providing lateral and vertical guidance without the need for visual contact with the ground until a decision height (DH) of only 200 feet above the runway as minimum.

 

 

Why GA needs EGNOS approaches

  1. No need for ground infrastructure
  2. Increased availability of EGNOS equipage
  3. Increased access to airports
  4. Contingency procedures for adverse weather conditions
  5. Greater availability of instrument approach procedures (IAP)
  6. Facilitate pilot training and instrument rating

All EGNOS-based approaches, both LPV and the new LPV-200, are considered ILS look-alikes but without the expensive ground infrastructure required for ILS. “We received great feedback from pilots who say that landing with EGNOS is more comfortable, easy to follow and often more stable than with conventional ILS approaches,” says GSA Market Development Officer . “Because of the increasing number of EGNOS-enabled airports throughout Europe, there is growing enthusiasm among the European general aviation community for the use of satellite-based approach systems (SBAS) and, as a result, many general aviation aircraft are now SBAS capable.”

Although the GSA’s EGNOS-based LPV service is free and requires no upgrade to an airport’s ground infrastructure or to existing certified EGNOS receivers, in order to fly LPV one does need procedures, a certified aircraft and a properly trained pilot. “In taking this EGNOS message forward within the GA community, we must continue to focus on its relation to three core pillars: approaches, equipment and pilot training,” says PPL/IR Europe Chairman Paul Sherry.

Pillar I: Procedures

As to the procedures, the GSA and the EGNOS Service Provider (ESSP) work directly with Air Navigation Service Providers (ANSP) to establish EGNOS Working Agreements, the legal tool that defines the working arrangements between ESSP and the ANSP in charge of the LPV procedure.

To help with this process in the UK, the GSA-is supporting LPV approaches for General Aviation. One of the projects, called GAGA, is working to increase the availability of LPV approach procedures, with a specific focus on GA airports in the UK. “General aviation competes for airspace with commercial aviation, which places severe limitations on the sector’s access to airports,” explains Aircraft Owners and Pilots Association (AOPA) UK CEO Martin Robinson. “Yet at the same time GA contributes GBP 3 billion of gross value added and is responsible for more than 38 000 jobs, so it is important that we support the GA industry.”

GA objectives

  • Increase the availability of LPV approach procedures (focusing on such GA airports as Haverfordwest (EGFE), Gloucestershire (EGBJ) and Stapleford (EGSG)
  • Reduce costs for instrument flight rules (IFR) rating training 
  • Contingency procedures during adverse weather conditions 
  • Implement Independent Pilots Association (IPA) procedures at airports that do not meet International Civil Aviation Organisation (ICAO) requirements for instrument runways 
  • Encourage adoption of EGNOS-based LPV procedures on GA visual flight rules (VFRs) airports with no instrument approach procedures 
  • Promote GNSS technologies within GA 
  • Familiarisation and flight training of pilots to gain experience of GNSS approaches using EGNOS-based procedures

Pillar II: Equipment

Many of the latest GA aircraft come EGNOS-ready, including models from Cessna, Diamond, Piper and Cirrus. For legacy aircraft, the GSA notes they have a complete list of forward and retrofit solutions. 

“GNSS approaches (also known as RNP APCH) are great news for light GA aircraft,” says Sherry. “It’s really the first opportunity to put this PBN avionics equipment into the types of aircraft it was originally built for.”

What this means for GA aircraft and the GA pilot is a greater expectation of automation, less vectors and more procedural approaches. According to Sherry, PBN technology has rapidly evolved over the past decade. “From 1950 to 2000, IFR approach technology was fairly stable, ground-based and involved pretty much the same operation between different manufacturers and different installations,” he says. “But this changed with PBN, which is a complex combination of procedures, infrastructure, air traffic control (ATC), aircraft, avionics and aircrew.”

The GSA facilitates the use of EGNOS for GA in conjunction with the European Aviation Safety Agency (EASA). For example, one major achievement of this collaboration is the development of a multi model list for avionics approved for the most widely used avionics by GA pilots, Garmin GNS430W and GNS530W. Recognising that GA demands cost-effective avionics, having these models approved for LPV capability helps bring the cost down from EUR 10 000 per aircraft registration to just EUR 300 – making EGNOS a realistic option for GA operators.

Pillar III: Training

However, it’s more than just having the right equipment in an aircraft. As the type of equipment is diverse, it is essential that the pilot knows how the technology and equipment in the aircraft works together. “When flying PBN, more reliance is placed on the aircraft and the pilot, as opposed to air traffic control,” adds PPL/IR Europe Director Julian Scarfe. “In other words, with PBN it becomes absolutely crucial that the pilot understands the equipment, procedures and obligations.”

Which leads us to the last point: the pilots themselves. In order to take advantage of LPV procedures, operators typically need specific approval to fly them. This is because LPVs are a relatively new concept that require not only that the aircraft and its cockpit avionics have the corresponding airworthiness approval, but also that pilots have appropriate training, checking standards and operational procedures in place.

Although EASA is currently working to amend some of these regulations, eliminating the burden of having to apply for SPA, all operators will still be required to follow the necessary operational procedures and CAT operators will have to amend their operational manual accordingly as part of their air operator approval from their authorities. On this point, the GSA provides EGNOS training materials via the EGNOS user support website. From August 2018, the core training syllabus for the instrument rating will include PBN concepts, many reliant on EGNOS.

Media note: This feature can be republished without charge provided the European GNSS Agency (GSA) is acknowledged as the source at the top or the bottom of the story. You must request permission before you use any of the photographs on the site. If you republish, we would be grateful if you could link back to the GSA website (http://www.gsa.europa.eu).

Approaches, equipment and training: the three pillars of EGNOS and general aviation

10.5.2016 10:14   European GNSS Agency  
10/05/2016

The European GNSS Agency (GSA) talks EGNOS-based procedures during Aero Friedrichshafen – one of the world’s largest general aviation tradeshows.

Although many think of April in Paris, for the general aviation crowd, April means Germany. More specifically,Although the GSA’s EGNOS-based LPV service is free, in order to fly LPV one does need procedures, a certified aircraft and a properly trained pilot. April is Aero Friedrichshafen time – one of the world’s largest general aviation (GA) trade shows. Once again, the European GNSS Agency (GSA) joined the international GA crowd to discuss the many benefits that the European Geostationary Navigation Overlay Service (EGNOS) provides this important sector.

At the front of everybody’s mind was the GSA’s recent declaration of the LPV 200 (localiser performance with vertical guidance) service. Using EGNOS, LPV-200 provides pilots with more accurate guidance for safer aircraft landings, even in poor weather conditions.

The service level enables aircraft approaches that are operationally equivalent to instrument landing system (ILS) CAT I, providing lateral and vertical guidance without the need for visual contact with the ground until a decision height (DH) of only 200 feet above the runway as minimum.

Why GA needs EGNOS approaches

  1. No need for ground infrastructure
  2. Increased availability of EGNOS equipage
  3. Increased access to airports
  4. No need for ground infrastructure
  5. Increased availability of EGNOS equipage
  6. Increased access to airports
  7. Contingency procedures for adverse weather conditions
  8. Greater availability of instrument approach procedures (IAP)
  9. Facilitate pilot training and instrument rating

    All EGNOS-based approaches, both LPV and the new LPV-200, are considered ILS look-alikes but without the expensive ground infrastructure required for ILS. “We received great feedback from pilots who say that landing with EGNOS is more comfortable, easy to follow and often more stable than with conventional ILS approaches,” says GSA Market Development Officer Katerina Strelcova. “Because of the increasing number of EGNOS-enabled airports throughout Europe, there is growing enthusiasm among the European general aviation community for the use of satellite-based approach systems (SBAS) and, as a result, many general aviation aircraft are now SBAS capable.”

    Although the GSA’s EGNOS-based LPV service is free and requires no upgrade to an airport’s ground infrastructure or to existing certified EGNOS receivers, in order to fly LPV one does need procedures, a certified aircraft and a properly trained pilot. “In taking this EGNOS message forward within the GA community, we must continue to focus on its relation to three core pillars: approaches, equipment and pilot training,” says PPL/IR Europe Chairman Paul Sherry.

    Pillar I: Procedures

    As to the procedures, the GSA and the EGNOS Service Provider (ESSP) work directly with Air Navigation Service Providers (ANSP) to establish EGNOS Working Agreements, the legal tool that defines the working arrangements between ESSP and the ANSP in charge of the LPV procedure.

    To help with this process in the UK, the GSA-is supporting LPV approaches for General Aviation. One of the projects, called GAGA, is working to increase the availability of LPV approach procedures, with a specific focus on GA airports in the UK. “General aviation competes for airspace with commercial aviation, which places severe limitations on the sector’s access to airports,” explains Aircraft Owners and Pilots Association (AOPA) UK CEO Martin Robinson. “Yet at the same time GA contributes GBP 3 billion of gross value added and is responsible for more than 38 000 jobs, so it is important that we support the GA industry.”

    GA objectives

    • Increase the availability of LPV approach procedures (focusing on such GA airports as Haverfordwest (EGFE), Gloucestershire (EGBJ) and Stapleford (EGSG)
    • Reduce costs for instrument flight rules (IFR) rating training 
    • Contingency procedures during adverse weather conditions 
    • Implement Independent Pilots Association (IPA) procedures at airports that do not meet International Civil Aviation Organisation (ICAO) requirements for instrument runways 
    • Encourage adoption of EGNOS-based LPV procedures on GA visual flight rules (VFRs) airports with no instrument approach procedures 
    • Promote GNSS technologies within GA 
    • Familiarisation and flight training of pilots to gain experience of GNSS approaches using EGNOS-based procedures

    Pillar II: Equipment

    Many of the latest GA aircraft come EGNOS-ready, including models from Cessna, Diamond, Piper and Cirrus. For legacy aircraft, the GSA notes they have a complete list of forward and retrofit solutions. 

    “GNSS approaches (also known as RNP APCH) are great news for light GA aircraft,” says Sherry. “It’s really the first opportunity to put this PBN avionics equipment into the types of aircraft it was originally built for.”

    What this means for GA aircraft and the GA pilot is a greater expectation of automation, less vectors and more procedural approaches. According to Sherry, PBN technology has rapidly evolved over the past decade. “From 1950 to 2000, IFR approach technology was fairly stable, ground-based and involved pretty much the same operation between different manufacturers and different installations,” he says. “But this changed with PBN, which is a complex combination of procedures, infrastructure, air traffic control (ATC), aircraft, avionics and aircrew.”

    The GSA facilitates the use of EGNOS for GA in conjunction with the European Aviation Safety Agency (EASA). For example, one major achievement of this collaboration is the development of a multi model list for avionics approved for the most widely used avionics by GA pilots, Garmin GNS430W and GNS530W. Recognising that GA demands cost-effective avionics, having these models approved for LPV capability helps bring the cost down from EUR 10 000 per aircraft registration to just EUR 300 – making EGNOS a realistic option for GA operators.

    Pillar III: Training

    However, it’s more than just having the right equipment in an aircraft. As the type of equipment is diverse, it is essential that the pilot knows how the technology and equipment in the aircraft works together. “When flying PBN, more reliance is placed on the aircraft and the pilot, as opposed to air traffic control,” adds PPL/IR Europe Director Julian Scarfe. “In other words, with PBN it becomes absolutely crucial that the pilot understands the equipment, procedures and obligations.”

    Which leads us to the last point: the pilots themselves. In order to take advantage of LPV procedures, operators typically need specific approval to fly them. This is because LPVs are a relatively new concept that require not only that the aircraft and its cockpit avionics have the corresponding airworthiness approval, but also that pilots have appropriate training, checking standards and operational procedures in place.

    Although EASA is currently working to amend some of these regulations, eliminating the burden of having to apply for SPA, all operators will still be required to follow the necessary operational procedures and CAT operators will have to amend their operational manual accordingly as part of their air operator approval from their authorities. On this point, the GSA provides EGNOS training materials via the EGNOS user support website. From August 2018, the core training syllabus for the instrument rating will include PBN concepts, many reliant on EGNOS.

    Media note: This feature can be republished without charge provided the European GNSS Agency (GSA) is acknowledged as the source at the top or the bottom of the story. You must request permission before you use any of the photographs on the site. If you republish, we would be grateful if you could link back to the GSA website (http://www.gsa.europa.eu).

    Approaches, equipment and training: the three pillars of EGNOS and general aviation

    10.5.2016 10:14   European GNSS Agency  
    10/05/2016

    The European GNSS Agency (GSA) talks EGNOS-based procedures during Aero Friedrichshafen – one of the world’s largest general aviation tradeshows.

    Although many think of April in Paris, for the general aviation crowd, April means Germany. More specifically,Although the GSA’s EGNOS-based LPV service is free, in order to fly LPV one does need procedures, a certified aircraft and a properly trained pilot. April is Aero Friedrichshafen time – one of the world’s largest general aviation (GA) trade shows. Once again, the European GNSS Agency (GSA) joined the international GA crowd to discuss the many benefits that the European Geostationary Navigation Overlay Service (EGNOS) provides this important sector.

    At the front of everybody’s mind was the GSA’s recent declaration of the LPV 200 (localiser performance with vertical guidance) service. Using EGNOS, LPV-200 provides pilots with more accurate guidance for safer aircraft landings, even in poor weather conditions.

    The service level enables aircraft approaches that are operationally equivalent to instrument landing system (ILS) CAT I, providing lateral and vertical guidance without the need for visual contact with the ground until a decision height (DH) of only 200 feet above the runway as minimum.

    Why GA needs EGNOS approaches

    1. No need for ground infrastructure
    2. Increased availability of EGNOS equipage
    3. Increased access to airports
    4. No need for ground infrastructure
    5. Increased availability of EGNOS equipage
    6. Increased access to airports
    7. Contingency procedures for adverse weather conditions
    8. Greater availability of instrument approach procedures (IAP)
    9. Facilitate pilot training and instrument rating

      All EGNOS-based approaches, both LPV and the new LPV-200, are considered ILS look-alikes but without the expensive ground infrastructure required for ILS. “We received great feedback from pilots who say that landing with EGNOS is more comfortable, easy to follow and often more stable than with conventional ILS approaches,” says GSA Market Development Officer Katerina Strelcova. “Because of the increasing number of EGNOS-enabled airports throughout Europe, there is growing enthusiasm among the European general aviation community for the use of satellite-based approach systems (SBAS) and, as a result, many general aviation aircraft are now SBAS capable.”

      Although the GSA’s EGNOS-based LPV service is free and requires no upgrade to an airport’s ground infrastructure or to existing certified EGNOS receivers, in order to fly LPV one does need procedures, a certified aircraft and a properly trained pilot. “In taking this EGNOS message forward within the GA community, we must continue to focus on its relation to three core pillars: approaches, equipment and pilot training,” says PPL/IR Europe Chairman Paul Sherry.

      Pillar I: Procedures

      As to the procedures, the GSA and the EGNOS Service Provider (ESSP) work directly with Air Navigation Service Providers (ANSP) to establish EGNOS Working Agreements, the legal tool that defines the working arrangements between ESSP and the ANSP in charge of the LPV procedure.

      To help with this process in the UK, the GSA-is supporting LPV approaches for General Aviation. One of the projects, called GAGA, is working to increase the availability of LPV approach procedures, with a specific focus on GA airports in the UK. “General aviation competes for airspace with commercial aviation, which places severe limitations on the sector’s access to airports,” explains Aircraft Owners and Pilots Association (AOPA) UK CEO Martin Robinson. “Yet at the same time GA contributes GBP 3 billion of gross value added and is responsible for more than 38 000 jobs, so it is important that we support the GA industry.”

      GA objectives

      • Increase the availability of LPV approach procedures (focusing on such GA airports as Haverfordwest (EGFE), Gloucestershire (EGBJ) and Stapleford (EGSG)
      • Reduce costs for instrument flight rules (IFR) rating training 
      • Contingency procedures during adverse weather conditions 
      • Implement Independent Pilots Association (IPA) procedures at airports that do not meet International Civil Aviation Organisation (ICAO) requirements for instrument runways 
      • Encourage adoption of EGNOS-based LPV procedures on GA visual flight rules (VFRs) airports with no instrument approach procedures 
      • Promote GNSS technologies within GA 
      • Familiarisation and flight training of pilots to gain experience of GNSS approaches using EGNOS-based procedures

      Pillar II: Equipment

      Many of the latest GA aircraft come EGNOS-ready, including models from Cessna, Diamond, Piper and Cirrus. For legacy aircraft, the GSA notes they have a complete list of forward and retrofit solutions. 

      “GNSS approaches (also known as RNP APCH) are great news for light GA aircraft,” says Sherry. “It’s really the first opportunity to put this PBN avionics equipment into the types of aircraft it was originally built for.”

      What this means for GA aircraft and the GA pilot is a greater expectation of automation, less vectors and more procedural approaches. According to Sherry, PBN technology has rapidly evolved over the past decade. “From 1950 to 2000, IFR approach technology was fairly stable, ground-based and involved pretty much the same operation between different manufacturers and different installations,” he says. “But this changed with PBN, which is a complex combination of procedures, infrastructure, air traffic control (ATC), aircraft, avionics and aircrew.”

      The GSA facilitates the use of EGNOS for GA in conjunction with the European Aviation Safety Agency (EASA). For example, one major achievement of this collaboration is the development of a multi model list for avionics approved for the most widely used avionics by GA pilots, Garmin GNS430W and GNS530W. Recognising that GA demands cost-effective avionics, having these models approved for LPV capability helps bring the cost down from EUR 10 000 per aircraft registration to just EUR 300 – making EGNOS a realistic option for GA operators.

      Pillar III: Training

      However, it’s more than just having the right equipment in an aircraft. As the type of equipment is diverse, it is essential that the pilot knows how the technology and equipment in the aircraft works together. “When flying PBN, more reliance is placed on the aircraft and the pilot, as opposed to air traffic control,” adds PPL/IR Europe Director Julian Scarfe. “In other words, with PBN it becomes absolutely crucial that the pilot understands the equipment, procedures and obligations.”

      Which leads us to the last point: the pilots themselves. In order to take advantage of LPV procedures, operators typically need specific approval to fly them. This is because LPVs are a relatively new concept that require not only that the aircraft and its cockpit avionics have the corresponding airworthiness approval, but also that pilots have appropriate training, checking standards and operational procedures in place.

      Although EASA is currently working to amend some of these regulations, eliminating the burden of having to apply for SPA, all operators will still be required to follow the necessary operational procedures and CAT operators will have to amend their operational manual accordingly as part of their air operator approval from their authorities. On this point, the GSA provides EGNOS training materials via the EGNOS user support website. From August 2018, the core training syllabus for the instrument rating will include PBN concepts, many reliant on EGNOS.

      Media note: This feature can be republished without charge provided the European GNSS Agency (GSA) is acknowledged as the source at the top or the bottom of the story. You must request permission before you use any of the photographs on the site. If you republish, we would be grateful if you could link back to the GSA website (http://www.gsa.europa.eu).

      Odborný rada – vedoucí oddělení právní vztahy k nemovitostem. (2)

      10.5.2016 10:11   ČÚZK - volná místa   Katastrální úřad pro Vysočinu, Katastrální pracoviště Žďár nad Sázavou

      Odborný rada – vedoucí oddělení právní vztahy k nemovitostem. (2)

      10.5.2016 10:11   ČÚZK - předpisy a opatření   Katastrální úřad pro Vysočinu Katastrální pracoviště Žďár nad Sázavou

      Odborný rada – vedoucí oddělení právní vztahy k nemovitostem. (2)

      10.5.2016 10:11   ČÚZK   /Urady/Katastralni-urady/Katastralni-urady/Katastralni-urad-pro-Vysocinu/Uredni-deska/Oznameni-a-jina-uredni-sdeleni/Volna-mista/Odborny-rada-–-vedouci-oddeleni-pravni-vztahy-(2)

      Setkání partnerů digitálních technických map krajů

      10.5.2016 9:28   Zeměměřič   Ve dnech 5. a 6. května 2016 se v prostorách Krajského úřadu Plzeňského kraje uskutečnilo setkání partnerů digitálních technických map krajů, které organizoval Odbor informatiky Krajského úřadu Plzeňského kraje. Na úvod setkání se uskutečnilo i pracovní setkání na téma Registr pasivní (fyzické) infrastruktury pro potřeby digitálních technických map a best practices krajů v této oblasti

      Semifinále soutěže Odysseus v ČR

      10.5.2016 9:11   Česká kosmická kancelář  

      Na celotýdenní semifinále soutěže Odysseus v ČR bylo vybráno z národních kol středoškolské kategorie Pioneers nejlepších 13 týmů, 31 studentů ve věku 14-18 let z ČR, Slovenska a Rumunska. Vítězi semifinále celoevropské vědecké soutěže Odysseus se stal tým z Prahy, na druhém místě byl tým z rumunské Bukurešti.

      Earth from Space

      10.5.2016 9:10   ESA Observing the Earth  
      Wolfram Mauser, Chairman of the Earth Science Advisory Committee, joins us at the Living Planet Symposium in Prague to discuss some of the highlights from ESA’s Earth Explorer missions

      Vrchní referent/rada v oddělení právních vztahů

      10.5.2016 8:33   ČÚZK - předpisy a opatření   Katastrální úřad pro Liberecký kraj Katastrální pracoviště Česká Lípa

      Vrchní referent/rada v oddělení právních vztahů

      10.5.2016 8:33   ČÚZK - volná místa   Katastrální úřad pro Liberecký kraj, Katastrální pracoviště Česká Lípa

      Vrchní referent/rada v oddělení právních vztahů

      10.5.2016 8:33   ČÚZK   /Urady/Katastralni-urady/Katastralni-urady/Katastralni-urad-pro-Liberecky-kraj/Uredni-deska/Oznameni-a-jina-uredni-sdeleni/Volna-mista/Vrchni-referent-rada-v-oddeleni-pravnich-vztahu

      20160510-výběrové řízení vedoucí útvaru Geodézie a geodynamiky VÚGTK

      10.5.2016 8:20   ČÚZK   /Aktuality-resort/20160510-vyberove-rizeni-vedouci-utvaru-Geodezie-a

      20160510-výběrové řízení vedoucí útvaru Geodézie a geodynamiky VÚGTK

      10.5.2016 8:20   ČÚZK - předpisy a opatření   Oznámení o vyhlášení výběrového řízení na pozici vedoucího útvaru Geodézie a geodynamiky Výzkumného ústavu geodetického, topografického a kartografického, v.v.i. – informace zde.

      Odborný/vrchní referent v oddělení dokumentace

      10.5.2016 8:17   ČÚZK   /Urady/Katastralni-urady/Katastralni-urady/Katastralni-urad-pro-Liberecky-kraj/Uredni-deska/Oznameni-a-jina-uredni-sdeleni/Volna-mista/Odborny-vrchni-referent-v-oddeleni-dokumentace

      Odborný/vrchní referent v oddělení dokumentace

      10.5.2016 8:17   ČÚZK - volná místa   Katastrální úřad pro Liberecký kraj, Katastrální pracoviště Česká Lípa

      Odborný/vrchní referent v oddělení dokumentace

      10.5.2016 8:17   ČÚZK - předpisy a opatření   Katastrální úřad pro Liberecký kraj Katastrální pracoviště Česká Lípa

      Družice Galileo byly před startem natankovány

      10.5.2016 8:06   Český Kosmický Portál  

      Nejnovější pár družic evropského navigačního systému Galileo byl natankován, čímž vstoupil do další důležité fáze předletové přípravy. Start je plánovaný na palubě rakety Sojuz z evropského kosmodromu ve Francouzské Guayaně 24. května.

      Družice Galileo byly před startem natankovány

      10.5.2016 8:06   Český Kosmický Portál  

      Nejnovější pár družic evropského navigačního systému Galileo byl natankován, čímž vstoupil do další důležité fáze předletové přípravy. Start je plánovaný na palubě rakety Sojuz z evropského kosmodromu ve Francouzské Guayaně 24. května.

      Odborný referent v oddělení dokumentace

      10.5.2016 7:57   ČÚZK - volná místa   Katastrální úřad pro Liberecký kraj, Katastrální pracoviště Česká Lípa

      Odborný referent v oddělení dokumentace

      10.5.2016 7:57   ČÚZK   /Urady/Katastralni-urady/Katastralni-urady/Katastralni-urad-pro-Liberecky-kraj/Uredni-deska/Oznameni-a-jina-uredni-sdeleni/Volna-mista/Odborny-referent-v-oddeleni-dokumentace

      Odborný referent v oddělení dokumentace

      10.5.2016 7:57   ČÚZK - předpisy a opatření   Katastrální úřad pro Liberecký kraj Katastrální pracoviště Česká Lípa
      | 1 | .. | | 628 | | 630 | 631 | .. | 716 |
      © geoinformace.cz CMS Toolkit