V úterý 11. května startuje v Praze unikátní kampaň „Pocitová mapa Zdravá Praha 2021“, která umožní občanům vyjádřit se on-line k místu, kde žijí, pracují a tráví volný čas. Zapojit se v rámci května až září mohou všechny pražské městské části a jejich občané. Jedná se o moderní nástroj, který podporuje snahu hlavního města o aktivní participaci lidí. […]
The post Pocitová mapa hl. m. Prahy ukáže, jak se lidé cítí v metropoli. Pomůže komunitnímu plánování i městským organizacím (TZ) appeared first on GISportal.cz.
Instalujte si nejnovější verze 15.16 našich produktů MISYS, KOKEŠ a PROLAND. Stahovat je můžete z obvyklého umístění na našem download serveru.… >>
Připravili jsme pro vás nové verze 15.20 našich produktů. Stahovat je můžete z obvyklého umístění na našem download serveru.… >>
Instalujte si nejnovější verze 15.16 našich produktů MISYS, KOKEŠ a PROLAND. Stahovat je můžete z obvyklého umístění na našem download serveru:
Výběr z novinek si můžete prohlédnout v následujících odkazech v přehledu změn:
… >>Zveřejnili jsme ArcČR® 4.0, novou verzi populární geodatabáze geografických dat. Stáhnout si ji můžete zdarma.
Vzhledem k tomu, že v současnosti je k dispozici mnoho různých topografických dat – vedle podkladových map Esri také databáze Data50 a Data200 Zeměměřického úřadu – zaměřili jsme se v nové ArcČR zejména na data administrativního členění ČR a na vybrané statistické ukazatele.
Podrobnější informace o ArcČR 4.0 a odkaz ke stažení najdete na stránce ArcČR. Data jsou k dispozici ve formě balíčku projektu ArcGIS Pro s několika ukázkovými mapami.
Díky Mapě investic mohou města a obce představit projekty, které se podařilo zrealizovat, i seznámit veřejnost se svými strategickými záměry.
The post Městské investiční akce přehledně a jednoduše appeared first on T-MAPY spol. s r.o..
Společnost Renu Robotics byla založena za účelem řešení strategií v rámci snižování nákladů v průmyslových odvětvích souvisejících se zemědělstvím a obnovitelnou energií. Jejich plně autonomního elektrického robota, přesněji řečeno, autonomní traktor, RenuBot, lze vybavit různými nástroji pro provádění různých funkcí, například sekání trávy na solární farmě. Nejnovější model RenuBot 3.0 využívá GNSS modul mosaic-X5 od společnosti Septentrio, který byl vyvinut primárně pro autonomní mobilní […]
The post Autonomní vozidlo RenuBot využívá k navigaci GPS / GNSS přijímač „mosaic X-5“ appeared first on Mensuro.cz.
With the new Agency coming soon, the European Union Agency for the Space Programme will have a new logo thanks to the creativity of thousands of graphic designers. Find out how it looks like.
In 2020, the European GNSS Agency (GSA), launched the EUSPA Logo Design Contest for the conception and development of the new European Union Agency for the Space Programme (EUSPA) logo. The contest stimulated fresh thinking and innovation in order to develop a visually striking, aesthetically appealing logo that will capture the new agency’s quintessence.
Today, with the EU Space Programme Regulation voted by the EU legislators, we are ready to disclose the EUSPA logo which will become the visual point of reference for the EU Space user community.
The elements that make up the new EUSPA logo consist of symbols of the new agency’s enlarged scope but also a reminiscent of its legacy.
Inspired by the shape of the Earth, the logo represents both, the agency’s connection with space and its mission to provide satellite-based services. More specifically, the blue and yellow circular shapes symbolize EUSPA’s values of integrity and professionalism, but also the unity of the European Union, and the cooperation with multiple actors for the delivery of EU Space synergies.
The opening on the right side of the circle is embracing the EUSPA acronym to showcase how the agency will be interfacing with user communities and European partners alike.
"Thousands of graphic designers answered to the competition and the choice has been really difficult to make. But we are extremely happy with the result and we are confident that EUSPA will be clearly noticeable thanks to this new logo.” noted one member of the jury.
Media note: This feature can be republished without charge provided the European GNSS Agency (GSA) is acknowledged as the source at the top or the bottom of the story. You must request permission before you use any of the photographs on the site. If you republish, we would be grateful if you could link back to the GSA website (http://www.gsa.europa.eu).
Začínám zjišťovat, že bych tento seriál měl možná přejmenovat a místo Od „Hello, World!“ až po AR webové appky, by se měl jmenovat spíše Idiot´s guide to coding, popř. Coding for Dummies, ale oba tyto názvy jsou již zabrané 🙂 Proč jsem uvažoval o přejmenování? Protože jsem Lama! Myslel jsem, že mám alespoň nějaké základy, […]
The post Od „Hello, World!“ až po AR webové appky – díl 3. appeared first on GISportal.cz.
Správa Národního parku Podyjí přijme pracovníka/pracovnici na pozici odborný pracovník GIS.
Bližší informace naleznete na webu https://www.nppodyji.cz/volna-mista.
Vážení zákazníci,
v akční nabídce nyní můžete získat náš nejsilnější program pro navrhování nábytku a interiérů DAEX Professional.
The post DAEX DESIGN Plus v akční ceně appeared first on ŠPINAR – software.
Vážení zákazníci,
v akční ceně + bonusy nyní můžete získat program pro navrhování nábytku a interiérů DAEX Plus.
The post DAEX DESIGN Plus v akční ceně appeared first on ŠPINAR – software.
The Copernicus Sentinel-2 mission takes us over Morbihan – a French department in the south of Brittany.
The Copernicus Sentinel-2 mission takes us over Morbihan – a French department in the south of Brittany.
Pokud používáte software ArcGIS od Esri, mohl by se vám v souvislosti s používáním katastrálních dat hodit nástroj ISKN Import od firmy Arcdata Praha. Nový software doplňuje či nahrazuje ISKN Studio, které se používalo v programu ArcMap. Český úřad zeměměřický a katastrální, který katastr nemovitostí spravuje, publikuje data katastru také prostřednictvím souborů ve formátu VFK […]
The post ISKN Import pro nahrání dat katastru do ArcGISu appeared first on GeoBusiness.
Pokud používáte software ArcGIS od Esri, mohl by se vám v souvislosti s používáním katastrálních dat hodit nástroj ISKN Import od firmy Arcdata Praha. Nový software doplňuje či nahrazuje ISKN Studio, které se používalo v programu ArcMap. Český úřad zeměměřický a katastrální, který katastr nemovitostí spravuje, publikuje data katastru také prostřednictvím souborů ve formátu VFK […]
The post ISKN Import pro nahrání katastrálních dat do ArcGISu appeared first on GeoBusiness.
I v letošním roce se bude největší světové setkání geoinformatiků, uživatelská konference Esri, konat virtuální formou a již nyní se můžeme seznámit s předběžným programem a jeho styčnými tématy.
Čeká nás více než 500 přednášek a technologických workshopů. Navštívit tak můžeme například workshopy:
Více se o chystaných workshopech dočtete na stránkách Esri.
Nezapomeňte se na světovou konferenci Esri zaregistrovat na stránkách konference. Pro všechny uživatele z organizací, které mají platnou systémovou podporu (maintenance) či aktivní placený plán, je registrace na konferenci zdarma. Vedle toho mají svoji účast na konferenci zdarma i studenti a čerství absolventi vysokých škol.
Představujeme nový kontroler TSC5, následovníka oblíbeného Trimble TSC3 s mnoha vylepšenými funkcemi.
The post Nový kontroler TSC5 first appeared on GEOTRONICS Praha.
V úterý 11. května 2021 si vás dovolujeme pozvat na další vysílání webového semináře. Tentokrát se zaměříme na analytické možnosti v prostředí ArcGIS Pro.
V semináři se podíváme na to, jak efektivně využívat analytické nástroje v ArcGIS Pro. Představíme si principy fungování panelu Geoprocessing a podíváme se i na možnosti interaktivní historie a fultextového vyhledávání nástrojů.
Pro sledování semináře není zapotřebí instalovat žádný software, ani doplněk prohlížeče, stačí se pouze zaregistrovat na stránce webináře. Registrace i účast na semináři jsou zdarma.
Pokud vás témata jednotlivých webových seminářů zajímají, neváhejte se ptát a diskutovat s námi na Esri Community. Naleznete zde nejen přehled všech námi chystaných i proběhlých akcí, ale především odpovědi na otázky, které během jednotlivých webových seminářů padly.
V úterý 11. dubna 2021 si vás dovolujeme pozvat na další vysílání webového semináře. Tentokrát se zaměříme na analytické možnosti v prostředí ArcGIS Pro.
V semináři se podíváme na to, jak efektivně využívat analytické nástroje v ArcGIS Pro. Představíme si principy fungování panelu Geoprocessing a podíváme se i na možnosti interaktivní historie a fultextového vyhledávání nástrojů.
Pro sledování semináře není zapotřebí instalovat žádný software, ani doplněk prohlížeče, stačí se pouze zaregistrovat na stránce webináře. Registrace i účast na semináři jsou zdarma.
Pokud vás témata jednotlivých webových seminářů zajímají, neváhejte se ptát a diskutovat s námi na Esri Community. Naleznete zde nejen přehled všech námi chystaných i proběhlých akcí, ale především odpovědi na otázky, které během jednotlivých webových seminářů padly.
Nedávno jsme vás informovali, že dva významné časopisy naší komunity – Zeměměrič a GeoBusiness se spojily v jeden. Pokud stále přemýšlíte o tom, zda se vám jejich předplatné vyplatí, nabízíme drobný spoiler (co je to spoiler? Není to nic spojeného s auty 🙂 ). Druhé letošní vydání časopisu Zeměměrič & GeoBusiness se zaměří na 3D […]
The post O čem bude druhé číslo časopisu Zeměměrič & GeoBusiness? (spoiler inside!) appeared first on GISportal.cz.
Nedávno jsme vás informovali, že dva významné časopisy naší komunity – Zeměměřič a GeoBusiness se spojily v jeden. Pokud stále přemýšlíte o tom, zda se vám jejich předplatné vyplatí, nabízíme drobný spoiler (co je to spoiler? Není to nic spojeného s auty 🙂 ). Druhé letošní vydání časopisu Zeměměřič & GeoBusiness se zaměří na 3D […]
The post O čem bude druhé číslo časopisu Zeměměřič & GeoBusiness? (spoiler inside!) appeared first on GISportal.cz.
Vytvoření atlasu obnáší sestavit a řídit velký tým odborníků. Český historický atlas vytvořily týmy z Historického ústavu Akademie věd ČR a z Fakulty stavební ČVUT v Praze. Vytvoření atlasu rovněž předcházela celá řada jednotlivých mapových výstupů, vzniklých jako součást článků o české a československé historii. Webový mapový portál pro Český historický atlas vzniknul jako součást […]
The post Český historický atlas. Kdo jej vytvořil a co mu předcházelo appeared first on GeoBusiness.
Český úřad zeměměřický a katastrální publikuje data ISKN mimo jiné i prostřednictvím souborů VFK (výměnný formát katastru). Připravili jsme a dnes zveřejnili nástroj ISKN Import, který umožňuje tato data načíst do geodatabáze, sestavit z nich geometrii a případně také provést deanonymizaci. Navíc je jeho funkce možné ovládat i z příkazové řádky.
Více informací o tomto doplňku si přečtěte na stránce ISKN Import. Můžete si z této stránky stáhnout jeho bezplatnou verzi ISKN Import Free, která nabízí mnoho z funkcionality plné verze doplňku.
Český úřad zeměměřický a katastrální publikuje data ISKN mimo jiné i prostřednictvím souborů VFK (výměnný formát katastru). Připravili jsme a dnes zveřejnili doplněk ISKN Import, který umožňuje tato data načíst do geodatabáze, sestavit z nich geometrii a případně také provést deanonymizaci. Navíc je jeho funkce možné ovládat i z příkazové řádky.
Více informací o tomto doplňku si přečtěte na stránce ISKN Import, kde si můžete stáhnout jeho bezplatnou verzi ISKN Import Free, která nabízí mnoho z funkcionality plné verze doplňku.
The European Year of Rail brings attention to a number of topics important for improving the role of rail within the EU transport ecosystem. The recently published Policy paper “Challenges for European rail – getting solutions on track” by Jacques Delors Institute, highlights the main challenges and opportunities for the railway system evolution in Europe, focusing on increasing the rail attractiveness and make it the transport of choice for the decades to come.
EGNOS and Galileo are an integral part of the Digital Rail agenda, both freight and passenger transport rely on the European satellite navigation system, improving service provision with more than 150 000 freight wagons in Europe equipped with GNSS-based localization to provide accurate information about the wagon position. Precise location is used for asset and fleet management purposes, becoming a crucial element for efficient supply chain operations, and service to customers with estimated time of goods arrival.
The European GNSS Agency (GSA) continues to support projects and initiatives leading towards potential adoption of EGNOS and Galileo within European Rail Traffic Management System (ERTMS), aiming to decrease the costs linked to the ERTMS deployment and its carbon footprint by reducing the dependency on physical trackside elements that need to be manufactured, installed and maintained for proper train localization.
Read this: Now open: new call for proposal to accelerate EGNOS adoption in transport
The GSA is not alone in the effort to bring the benefits of satellite-based localization from space to the railway track. The European Space Agency (ESA) and Shift2Rail are supporting within a dedicated R&D programme the necessary evolution of the main technological building blocks or pilot projects. Meanwhile the EU Railway industry, managers and operators, supported by the sectorial associations - UNIFE, CER and EUG - contribute by launching pilot lines and participating to projects and expert groups with the aim to close the technological gaps towards safe use of GNSS within ERTMS.
Last year, the GSA and ESA supported the ERTMS Users Group´s Change Request 1368, aiming to introduce EGNOS as the first step towards future safe use of GNSS for train signaling within ERTMS. Nowadays, additional projects are focusing on the development of a dedicated EGNOS service for Rail in-line with the railway requirements for fail-safe train positioning. This year, the GSA will launch two additional research projects focused on the development of GNSS receiver prototypes that aim at simplifying the adoption also for the EU Rail system integrators interested to deploy GNSS within their product offering for railway signaling in Europe.
GNSS has the potential to enable a cheaper, more flexible and greener ERTMS, possibly offering also its faster deployment beyond the EU mainline corridors. Outside of Europe, GNSS is already used for fail-safe train localization (e.g. within the Positive Train Control (PTC) in the USA). The role and priorities of the sectorial associations, and especially the EU rail system integrators, will be a key factor for GNSS success within the ambitious Digital Rail agenda, allowing a faster progress towards closing technological gaps and agreeing on the final and best approach towards GNSS inclusion in ERTMS.
Media note: This feature can be republished without charge provided the European Union Agency for Space Programme (EUSPA) is acknowledged as the source at the top or the bottom of the story. You must request permission before you use any of the photographs on the site. If you republish, we would be grateful if you could link back to the EUSPA website (http://www.euspa.europa.eu).
The European Year of Rail brings attention to a number of topics important for improving the role of rail within the EU transport ecosystem. The recently published Policy paper “Challenges for European rail – getting solutions on track” by Jacques Delors Institute, highlights the main challenges and opportunities for the railway system evolution in Europe, focusing on increasing the rail attractiveness and make it the transport of choice for the decades to come.
EGNOS and Galileo are an integral part of the Digital Rail agenda, both freight and passenger transport rely on the European satellite navigation system, improving service provision with more than 150 000 freight wagons in Europe equipped with GNSS-based localization to provide accurate information about the wagon position. Precise location is used for asset and fleet management purposes, becoming a crucial element for efficient supply chain operations, and service to customers with estimated time of goods arrival.
The European GNSS Agency (GSA) continues to support projects and initiatives leading towards potential adoption of EGNOS and Galileo within European Rail Traffic Management System (ERTMS), aiming to decrease the costs linked to the ERTMS deployment and its carbon footprint by reducing the dependency on physical trackside elements that need to be manufactured, installed and maintained for proper train localization.
Read this: Now open: new call for proposal to accelerate EGNOS adoption in transport
The GSA is not alone in the effort to bring the benefits of satellite-based localization from space to the railway track. The European Space Agency (ESA) and Shift2Rail are supporting within a dedicated R&D programme the necessary evolution of the main technological building blocks or pilot projects. Meanwhile the EU Railway industry, managers and operators, supported by the sectorial associations - UNIFE, CER and EUG - contribute by launching pilot lines and participating to projects and expert groups with the aim to close the technological gaps towards safe use of GNSS within ERTMS.
Last year, the GSA and ESA supported the ERTMS Users Group´s Change Request 1368, aiming to introduce EGNOS as the first step towards future safe use of GNSS for train signaling within ERTMS. Nowadays, additional projects are focusing on the development of a dedicated EGNOS service for Rail in-line with the railway requirements for fail-safe train positioning. This year, the GSA will launch two additional research projects focused on the development of GNSS receiver prototypes that aim at simplifying the adoption also for the EU Rail system integrators interested to deploy GNSS within their product offering for railway signaling in Europe.
GNSS has the potential to enable a cheaper, more flexible and greener ERTMS, possibly offering also its faster deployment beyond the EU mainline corridors. Outside of Europe, GNSS is already used for fail-safe train localization (e.g. within the Positive Train Control (PTC) in the USA). The role and priorities of the sectorial associations, and especially the EU rail system integrators, will be a key factor for GNSS success within the ambitious Digital Rail agenda, allowing a faster progress towards closing technological gaps and agreeing on the final and best approach towards GNSS inclusion in ERTMS.
Media note: This feature can be republished without charge provided the European Union Agency for Space Programme (EUSPA) is acknowledged as the source at the top or the bottom of the story. You must request permission before you use any of the photographs on the site. If you republish, we would be grateful if you could link back to the EUSPA website (http://www.euspa.europa.eu).
Copernicus is the European Union's Earth observation programme, looking at our planet and its environment to benefit all European citizens. The programme consists of a complex set of systems that collect data from multiple sources: Earth observation satellites and in-situ sensors such as ground stations, and airborne and sea-borne sensors. Users have full, free and open access to this data, which is also processed to provide a set of services based on reliable and near-real time information.
Copernicus services address six thematic areas: land, marine, atmosphere, climate change, emergency, and security. They support a wide range of applications, including environment protection, management of urban areas, regional and local planning, agriculture, forestry, fisheries, health, transport, climate change, sustainable development, civil protection, and tourism.
For more information, visit the Copernicus website.
The European Year of Rail brings attention to a number of topics important for improving the role of rail within the EU transport ecosystem. The recently published Policy paper “Challenges for European rail – getting solutions on track” by Jacques Delors Institute, highlights the main challenges and opportunities for the railway system evolution in Europe, focusing on increasing the rail attractiveness and make it the transport of choice for the decades to come.
EGNOS and Galileo are an integral part of the Digital Rail agenda, both freight and passenger transport rely on the European satellite navigation system, improving service provision with more than 150 000 freight wagons in Europe equipped with GNSS-based localization to provide accurate information about the wagon position. Precise location is used for asset and fleet management purposes, becoming a crucial element for efficient supply chain operations, and service to customers with estimated time of goods arrival.
The European GNSS Agency (GSA) continues to support projects and initiatives leading towards potential adoption of EGNOS and Galileo within European Rail Traffic Management System (ERTMS), aiming to decrease the costs linked to the ERTMS deployment and its carbon footprint by reducing the dependency on physical trackside elements that need to be manufactured, installed and maintained for proper train localization.
Read this: Now open: new call for proposal to accelerate EGNOS adoption in transport
The GSA is not alone in the effort to bring the benefits of satellite-based localization from space to the railway track. The European Space Agency (ESA) and Shift2Rail are supporting within a dedicated R&D programme the necessary evolution of the main technological building blocks or pilot projects. Meanwhile the EU Railway industry, managers and operators, supported by the sectorial associations - UNIFE, CER and EUG - contribute by launching pilot lines and participating to projects and expert groups with the aim to close the technological gaps towards safe use of GNSS within ERTMS.
Last year, the GSA and ESA supported the ERTMS Users Group´s Change Request 1368, aiming to introduce EGNOS as the first step towards future safe use of GNSS for train signaling within ERTMS. Nowadays, additional projects are focusing on the development of a dedicated EGNOS service for Rail in-line with the railway requirements for fail-safe train positioning. This year, the GSA will launch two additional research projects focused on the development of GNSS receiver prototypes that aim at simplifying the adoption also for the EU Rail system integrators interested to deploy GNSS within their product offering for railway signaling in Europe.
GNSS has the potential to enable a cheaper, more flexible and greener ERTMS, possibly offering also its faster deployment beyond the EU mainline corridors. Outside of Europe, GNSS is already used for fail-safe train localization (e.g. within the Positive Train Control (PTC) in the USA). The role and priorities of the sectorial associations, and especially the EU rail system integrators, will be a key factor for GNSS success within the ambitious Digital Rail agenda, allowing a faster progress towards closing technological gaps and agreeing on the final and best approach towards GNSS inclusion in ERTMS.
Media note: This feature can be republished without charge provided the European GNSS Agency (GSA) is acknowledged as the source at the top or the bottom of the story. You must request permission before you use any of the photographs on the site. If you republish, we would be grateful if you could link back to the GSA website (http://www.gsa.europa.eu).
V prvním díle tohoto seriálu jsem popsal moji úvodní motivaci k tomu začít se učit „programovat“ a mírně jsem nastínil můj cíl – tedy zvládnout skrze webové rozhraní (ideálně na mobilním zařízení) pracovat s objekty v rozšířené realitě (AR – Augmented Reality), ideálně nad mapovým podkladem. Dříve než začnu popisovat své začátky s psaním kódu, chtěl bych vysvětlit ještě pár […]
The post Od „Hello, World!“ až po AR webové appky – díl 2. appeared first on GISportal.cz.
Na základě rozhodnutí kolegia děkana z 29. března 2021 byli Cenou děkana Přírodovědecké fakulty MU v roce 2021 oceněni následující studenti Geografického ústavu:
Mgr. Jan Kavan, Ph.D.
Mgr. Ondřej Kvarda
Gratulujeme!