Představujeme nový kontroler TSC5, následovníka oblíbeného Trimble TSC3 s mnoha vylepšenými funkcemi.
The post Nový kontroler TSC5 first appeared on GEOTRONICS Praha.
V úterý 11. května 2021 si vás dovolujeme pozvat na další vysílání webového semináře. Tentokrát se zaměříme na analytické možnosti v prostředí ArcGIS Pro.
V semináři se podíváme na to, jak efektivně využívat analytické nástroje v ArcGIS Pro. Představíme si principy fungování panelu Geoprocessing a podíváme se i na možnosti interaktivní historie a fultextového vyhledávání nástrojů.
Pro sledování semináře není zapotřebí instalovat žádný software, ani doplněk prohlížeče, stačí se pouze zaregistrovat na stránce webináře. Registrace i účast na semináři jsou zdarma.
Pokud vás témata jednotlivých webových seminářů zajímají, neváhejte se ptát a diskutovat s námi na Esri Community. Naleznete zde nejen přehled všech námi chystaných i proběhlých akcí, ale především odpovědi na otázky, které během jednotlivých webových seminářů padly.
V úterý 11. dubna 2021 si vás dovolujeme pozvat na další vysílání webového semináře. Tentokrát se zaměříme na analytické možnosti v prostředí ArcGIS Pro.
V semináři se podíváme na to, jak efektivně využívat analytické nástroje v ArcGIS Pro. Představíme si principy fungování panelu Geoprocessing a podíváme se i na možnosti interaktivní historie a fultextového vyhledávání nástrojů.
Pro sledování semináře není zapotřebí instalovat žádný software, ani doplněk prohlížeče, stačí se pouze zaregistrovat na stránce webináře. Registrace i účast na semináři jsou zdarma.
Pokud vás témata jednotlivých webových seminářů zajímají, neváhejte se ptát a diskutovat s námi na Esri Community. Naleznete zde nejen přehled všech námi chystaných i proběhlých akcí, ale především odpovědi na otázky, které během jednotlivých webových seminářů padly.
Nedávno jsme vás informovali, že dva významné časopisy naší komunity – Zeměměrič a GeoBusiness se spojily v jeden. Pokud stále přemýšlíte o tom, zda se vám jejich předplatné vyplatí, nabízíme drobný spoiler (co je to spoiler? Není to nic spojeného s auty 🙂 ). Druhé letošní vydání časopisu Zeměměrič & GeoBusiness se zaměří na 3D […]
The post O čem bude druhé číslo časopisu Zeměměrič & GeoBusiness? (spoiler inside!) appeared first on GISportal.cz.
Nedávno jsme vás informovali, že dva významné časopisy naší komunity – Zeměměřič a GeoBusiness se spojily v jeden. Pokud stále přemýšlíte o tom, zda se vám jejich předplatné vyplatí, nabízíme drobný spoiler (co je to spoiler? Není to nic spojeného s auty 🙂 ). Druhé letošní vydání časopisu Zeměměřič & GeoBusiness se zaměří na 3D […]
The post O čem bude druhé číslo časopisu Zeměměřič & GeoBusiness? (spoiler inside!) appeared first on GISportal.cz.
Vytvoření atlasu obnáší sestavit a řídit velký tým odborníků. Český historický atlas vytvořily týmy z Historického ústavu Akademie věd ČR a z Fakulty stavební ČVUT v Praze. Vytvoření atlasu rovněž předcházela celá řada jednotlivých mapových výstupů, vzniklých jako součást článků o české a československé historii. Webový mapový portál pro Český historický atlas vzniknul jako součást […]
The post Český historický atlas. Kdo jej vytvořil a co mu předcházelo appeared first on GeoBusiness.
Český úřad zeměměřický a katastrální publikuje data ISKN mimo jiné i prostřednictvím souborů VFK (výměnný formát katastru). Připravili jsme a dnes zveřejnili nástroj ISKN Import, který umožňuje tato data načíst do geodatabáze, sestavit z nich geometrii a případně také provést deanonymizaci. Navíc je jeho funkce možné ovládat i z příkazové řádky.
Více informací o tomto doplňku si přečtěte na stránce ISKN Import. Můžete si z této stránky stáhnout jeho bezplatnou verzi ISKN Import Free, která nabízí mnoho z funkcionality plné verze doplňku.
Český úřad zeměměřický a katastrální publikuje data ISKN mimo jiné i prostřednictvím souborů VFK (výměnný formát katastru). Připravili jsme a dnes zveřejnili doplněk ISKN Import, který umožňuje tato data načíst do geodatabáze, sestavit z nich geometrii a případně také provést deanonymizaci. Navíc je jeho funkce možné ovládat i z příkazové řádky.
Více informací o tomto doplňku si přečtěte na stránce ISKN Import, kde si můžete stáhnout jeho bezplatnou verzi ISKN Import Free, která nabízí mnoho z funkcionality plné verze doplňku.
The European Year of Rail brings attention to a number of topics important for improving the role of rail within the EU transport ecosystem. The recently published Policy paper “Challenges for European rail – getting solutions on track” by Jacques Delors Institute, highlights the main challenges and opportunities for the railway system evolution in Europe, focusing on increasing the rail attractiveness and make it the transport of choice for the decades to come.
EGNOS and Galileo are an integral part of the Digital Rail agenda, both freight and passenger transport rely on the European satellite navigation system, improving service provision with more than 150 000 freight wagons in Europe equipped with GNSS-based localization to provide accurate information about the wagon position. Precise location is used for asset and fleet management purposes, becoming a crucial element for efficient supply chain operations, and service to customers with estimated time of goods arrival.
The European GNSS Agency (GSA) continues to support projects and initiatives leading towards potential adoption of EGNOS and Galileo within European Rail Traffic Management System (ERTMS), aiming to decrease the costs linked to the ERTMS deployment and its carbon footprint by reducing the dependency on physical trackside elements that need to be manufactured, installed and maintained for proper train localization.
Read this: Now open: new call for proposal to accelerate EGNOS adoption in transport
The GSA is not alone in the effort to bring the benefits of satellite-based localization from space to the railway track. The European Space Agency (ESA) and Shift2Rail are supporting within a dedicated R&D programme the necessary evolution of the main technological building blocks or pilot projects. Meanwhile the EU Railway industry, managers and operators, supported by the sectorial associations - UNIFE, CER and EUG - contribute by launching pilot lines and participating to projects and expert groups with the aim to close the technological gaps towards safe use of GNSS within ERTMS.
Last year, the GSA and ESA supported the ERTMS Users Group´s Change Request 1368, aiming to introduce EGNOS as the first step towards future safe use of GNSS for train signaling within ERTMS. Nowadays, additional projects are focusing on the development of a dedicated EGNOS service for Rail in-line with the railway requirements for fail-safe train positioning. This year, the GSA will launch two additional research projects focused on the development of GNSS receiver prototypes that aim at simplifying the adoption also for the EU Rail system integrators interested to deploy GNSS within their product offering for railway signaling in Europe.
GNSS has the potential to enable a cheaper, more flexible and greener ERTMS, possibly offering also its faster deployment beyond the EU mainline corridors. Outside of Europe, GNSS is already used for fail-safe train localization (e.g. within the Positive Train Control (PTC) in the USA). The role and priorities of the sectorial associations, and especially the EU rail system integrators, will be a key factor for GNSS success within the ambitious Digital Rail agenda, allowing a faster progress towards closing technological gaps and agreeing on the final and best approach towards GNSS inclusion in ERTMS.
Media note: This feature can be republished without charge provided the European Union Agency for Space Programme (EUSPA) is acknowledged as the source at the top or the bottom of the story. You must request permission before you use any of the photographs on the site. If you republish, we would be grateful if you could link back to the EUSPA website (http://www.euspa.europa.eu).
The European Year of Rail brings attention to a number of topics important for improving the role of rail within the EU transport ecosystem. The recently published Policy paper “Challenges for European rail – getting solutions on track” by Jacques Delors Institute, highlights the main challenges and opportunities for the railway system evolution in Europe, focusing on increasing the rail attractiveness and make it the transport of choice for the decades to come.
EGNOS and Galileo are an integral part of the Digital Rail agenda, both freight and passenger transport rely on the European satellite navigation system, improving service provision with more than 150 000 freight wagons in Europe equipped with GNSS-based localization to provide accurate information about the wagon position. Precise location is used for asset and fleet management purposes, becoming a crucial element for efficient supply chain operations, and service to customers with estimated time of goods arrival.
The European GNSS Agency (GSA) continues to support projects and initiatives leading towards potential adoption of EGNOS and Galileo within European Rail Traffic Management System (ERTMS), aiming to decrease the costs linked to the ERTMS deployment and its carbon footprint by reducing the dependency on physical trackside elements that need to be manufactured, installed and maintained for proper train localization.
Read this: Now open: new call for proposal to accelerate EGNOS adoption in transport
The GSA is not alone in the effort to bring the benefits of satellite-based localization from space to the railway track. The European Space Agency (ESA) and Shift2Rail are supporting within a dedicated R&D programme the necessary evolution of the main technological building blocks or pilot projects. Meanwhile the EU Railway industry, managers and operators, supported by the sectorial associations - UNIFE, CER and EUG - contribute by launching pilot lines and participating to projects and expert groups with the aim to close the technological gaps towards safe use of GNSS within ERTMS.
Last year, the GSA and ESA supported the ERTMS Users Group´s Change Request 1368, aiming to introduce EGNOS as the first step towards future safe use of GNSS for train signaling within ERTMS. Nowadays, additional projects are focusing on the development of a dedicated EGNOS service for Rail in-line with the railway requirements for fail-safe train positioning. This year, the GSA will launch two additional research projects focused on the development of GNSS receiver prototypes that aim at simplifying the adoption also for the EU Rail system integrators interested to deploy GNSS within their product offering for railway signaling in Europe.
GNSS has the potential to enable a cheaper, more flexible and greener ERTMS, possibly offering also its faster deployment beyond the EU mainline corridors. Outside of Europe, GNSS is already used for fail-safe train localization (e.g. within the Positive Train Control (PTC) in the USA). The role and priorities of the sectorial associations, and especially the EU rail system integrators, will be a key factor for GNSS success within the ambitious Digital Rail agenda, allowing a faster progress towards closing technological gaps and agreeing on the final and best approach towards GNSS inclusion in ERTMS.
Media note: This feature can be republished without charge provided the European Union Agency for Space Programme (EUSPA) is acknowledged as the source at the top or the bottom of the story. You must request permission before you use any of the photographs on the site. If you republish, we would be grateful if you could link back to the EUSPA website (http://www.euspa.europa.eu).
Copernicus is the European Union's Earth observation programme, looking at our planet and its environment to benefit all European citizens. The programme consists of a complex set of systems that collect data from multiple sources: Earth observation satellites and in-situ sensors such as ground stations, and airborne and sea-borne sensors. Users have full, free and open access to this data, which is also processed to provide a set of services based on reliable and near-real time information.
Copernicus services address six thematic areas: land, marine, atmosphere, climate change, emergency, and security. They support a wide range of applications, including environment protection, management of urban areas, regional and local planning, agriculture, forestry, fisheries, health, transport, climate change, sustainable development, civil protection, and tourism.
For more information, visit the Copernicus website.
The European Year of Rail brings attention to a number of topics important for improving the role of rail within the EU transport ecosystem. The recently published Policy paper “Challenges for European rail – getting solutions on track” by Jacques Delors Institute, highlights the main challenges and opportunities for the railway system evolution in Europe, focusing on increasing the rail attractiveness and make it the transport of choice for the decades to come.
EGNOS and Galileo are an integral part of the Digital Rail agenda, both freight and passenger transport rely on the European satellite navigation system, improving service provision with more than 150 000 freight wagons in Europe equipped with GNSS-based localization to provide accurate information about the wagon position. Precise location is used for asset and fleet management purposes, becoming a crucial element for efficient supply chain operations, and service to customers with estimated time of goods arrival.
The European GNSS Agency (GSA) continues to support projects and initiatives leading towards potential adoption of EGNOS and Galileo within European Rail Traffic Management System (ERTMS), aiming to decrease the costs linked to the ERTMS deployment and its carbon footprint by reducing the dependency on physical trackside elements that need to be manufactured, installed and maintained for proper train localization.
Read this: Now open: new call for proposal to accelerate EGNOS adoption in transport
The GSA is not alone in the effort to bring the benefits of satellite-based localization from space to the railway track. The European Space Agency (ESA) and Shift2Rail are supporting within a dedicated R&D programme the necessary evolution of the main technological building blocks or pilot projects. Meanwhile the EU Railway industry, managers and operators, supported by the sectorial associations - UNIFE, CER and EUG - contribute by launching pilot lines and participating to projects and expert groups with the aim to close the technological gaps towards safe use of GNSS within ERTMS.
Last year, the GSA and ESA supported the ERTMS Users Group´s Change Request 1368, aiming to introduce EGNOS as the first step towards future safe use of GNSS for train signaling within ERTMS. Nowadays, additional projects are focusing on the development of a dedicated EGNOS service for Rail in-line with the railway requirements for fail-safe train positioning. This year, the GSA will launch two additional research projects focused on the development of GNSS receiver prototypes that aim at simplifying the adoption also for the EU Rail system integrators interested to deploy GNSS within their product offering for railway signaling in Europe.
GNSS has the potential to enable a cheaper, more flexible and greener ERTMS, possibly offering also its faster deployment beyond the EU mainline corridors. Outside of Europe, GNSS is already used for fail-safe train localization (e.g. within the Positive Train Control (PTC) in the USA). The role and priorities of the sectorial associations, and especially the EU rail system integrators, will be a key factor for GNSS success within the ambitious Digital Rail agenda, allowing a faster progress towards closing technological gaps and agreeing on the final and best approach towards GNSS inclusion in ERTMS.
Media note: This feature can be republished without charge provided the European GNSS Agency (GSA) is acknowledged as the source at the top or the bottom of the story. You must request permission before you use any of the photographs on the site. If you republish, we would be grateful if you could link back to the GSA website (http://www.gsa.europa.eu).
V prvním díle tohoto seriálu jsem popsal moji úvodní motivaci k tomu začít se učit „programovat“ a mírně jsem nastínil můj cíl – tedy zvládnout skrze webové rozhraní (ideálně na mobilním zařízení) pracovat s objekty v rozšířené realitě (AR – Augmented Reality), ideálně nad mapovým podkladem. Dříve než začnu popisovat své začátky s psaním kódu, chtěl bych vysvětlit ještě pár […]
The post Od „Hello, World!“ až po AR webové appky – díl 2. appeared first on GISportal.cz.
Na základě rozhodnutí kolegia děkana z 29. března 2021 byli Cenou děkana Přírodovědecké fakulty MU v roce 2021 oceněni následující studenti Geografického ústavu:
Mgr. Jan Kavan, Ph.D.
Mgr. Ondřej Kvarda
Gratulujeme!
Na oceňovaný tištěný Akademický atlas českých dějin, který vyšel v roce 2014, a také na tištěný Český historický atlas, vydaný v roce 2019, nově navazuje webový portál Český historický atlas. Předchozí atlasové dílo s názvem „Český historický atlas. Kapitoly z dějin 20. století“, na které webový portál navazuje, vzniklo jako výsledek grantové spolupráce Historického ústavu […]
The post Webový portál Český historický atlas appeared first on GeoBusiness.
Dr. Lukáš Herman z Geografického ústavu MU Brno prosí o pomoc s testem interaktivní 3D vizualizace. Vyplňte prosím krátký test. Splňte podle zadaných instrukcí jednu cvičnou a šest „ostrých“ úloh, vyplňte také dva krátké dotazníky. Celé to zabere 10-15 min. Test prosím řešte na počítači ovládaném myší a s dostatečně rychlým připojení k internetu. Můžete […]
The post Test interaktivní 3D vizualizace – zapojte se! appeared first on GISportal.cz.
PRŮZKUM DRONY – duben 2021 Aliance pro bezpilotní letecký průmysl (UAVA) připravila a spustila dotazníkový průzkum k tématu dronů, který se konal na území České republiky po dobu jednoho týdne v první polovině dubna roku 2021 především skrze sociální sítě, který nebyl určen čistě jen pro majitele dronů, ale i pro ostatní bez zkušeností s drony pro získání […]
The post Průzkum Aliance na téma Drony – vyhodnocení duben 2021 appeared first on UAV Aliance pro bezpilotní letecký průmysl.
Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.
The post Chráněno: Průzkum Aliance na téma Drony – vyhodnocení duben 2021 appeared first on UAV Aliance pro bezpilotní letecký průmysl.
Zdevastované území bývalých vojenských opravárenských závodů ve Velkomoravské ulici v Olomouci se stalo objektem plánování urbanistů, kteří navrhovali alternativní využití této lokality pomocí hry Cities. Projekt organizovali odborníci s katedry geoinformatiky ve spolupráci s developerskou skupinou Redstone. Víc o projektu s konkrétními vizualizacemi naleznete na stránkách https://olomoucky.rej.cz/clanky/zpravy/208-budouci-podobu-nove-olomoucke-ctvrti-navrhovali-hraci-z-celeho-sveta?fbclid=IwAR2CnPgld6SctofaFe78QEVgB6JNdaeYg8vFRIBX7rpkpj6jHxpPT1JzYmk
The post Modelování měst v herním prostředí appeared first on Katedra geoinformatiky.
Přestože jsem vystudovaný GISák (na diplomu mám napsáno „studijní obor Geoinformatika“), tak všude říkám, že jsem geograf. Částečně mi to zjednodušuje vysvětlování otázek typu „Co je to geoinformatika?“ a částečně proto, že jsem se za „GISáka“ vlastně nikdy ani moc nepovažoval. GISák je pro mě někdo, kdo si umí naprogramovat GISový server, respektive když jsem […]
The post Od „Hello, World!“ až po AR webové appky – díl 1. appeared first on GISportal.cz.
Zdevastované území bývalých vojenských opravárenských závodů ve Velkomoravské ulici v Olomouci se stalo objektem plánování urbanistů, kteří navrhovali alternativní využití této lokality pomocí hry Cities. Projekt organizovali odborníci s katedry geoinformatiky ve spolupráci s developerskou skupinou Redstone. Víc o projektu s konkrétními vizualizacemi naleznete na stránkách https://olomoucky.rej.cz/clanky/zpravy/208-budouci-podobu-nove-olomoucke-ctvrti-navrhovali-hraci-z-celeho-sveta?fbclid=IwAR2CnPgld6SctofaFe78QEVgB6JNdaeYg8vFRIBX7rpkpj6jHxpPT1JzYmk
The post Modelování měst v herním prostředí appeared first on Katedra geoinformatiky.
Zdevastované území bývalých vojenských opravárenských závodů ve Velkomoravské ulici v Olomouci se stalo objektem plánování urbanistů, kteří navrhovali alternativní využití této lokality pomocí hry Cities. Projekt organizovali odborníci s katedry geoinformatiky ve spolupráci s developerskou skupinou Redstone. Víc o projektu s konkrétními vizualizacemi naleznete na stránkách https://olomoucky.rej.cz/clanky/zpravy/208-budouci-podobu-nove-olomoucke-ctvrti-navrhovali-hraci-z-celeho-sveta?fbclid=IwAR2CnPgld6SctofaFe78QEVgB6JNdaeYg8vFRIBX7rpkpj6jHxpPT1JzYmk
The post Modelování měst v herním prostředí appeared first on Katedra geoinformatiky.
Ve dnech 3.-30. 5. 2021 probíhá na Geografickém ústavu výběrové řízení na studijní pobyty v rámci programu Erasmus+ pro jarní semestr 2022 (2. kolo).
Detaily viz soubor.
Vážení zákazníci,
dovolujeme si Vám nabídnout program TurboCAD Pro 2D / 3D 27 CZ pro kreslení ve 2D / 3D včetně vizualizací s akční slevou a bonusy do 12. 5. 2021.
The post TurboCAD Pro 2D / 3D 27 CZ v akční ceně s bonusy do 12. 05. 2021 appeared first on ŠPINAR – software.
Na tištěné atlasové dílo Český historický atlas. Kapitoly z dějin 20. století, které vyšlo v roce 2019 jako výsledek grantové spolupráce Historického ústavu AV ČR, v.v.i. a Katedry geomatiky Stavební fakulty ČVUT v Praze, navazuje nyní jeho podstatně rozšířená elektronickáverze – interaktivní webový portál Český historický atlas věnovaný českým a československým dějinám v mezinárodních souvislostech, […]
The post Webový portál Český historický atlas (TZ) appeared first on GISportal.cz.
Neváhejte a nepromarněte příležitost realizovat své nápady a získat za to skvělé ceny. Katedra geoinformatiky Přírodovědecké fakulty UP společně s partnery Czechinvest, Czechitas a Statutárním městem Olomouc organizuje virtuální 12hodinový hackathon “Adaptation Idea Sprint“ zaměřený na řešení globálních výzev, jakými jsou v současnosti například klimatická změna nebo pandemie. Na začátku hackathonu sestavite týmy se svými spolužáky, kamarády či kýmkoli […]
The post Ještě stále se můžete přihlásit na virtuální 12 hodinový hackathon “Adaptation Idea Sprint” appeared first on GISportal.cz.
One tends to think of mountain glaciers as slow moving, their gradual passage down a mountainside visible only through a long series of satellite imagery or years of time-lapse photography. However, new research shows that glacier flow can be much more dramatic, ranging from about 10 metres a day to speeds that are more like that of avalanches, with obvious potential dire consequences for those living below.
Antofagasta, a port city in northern Chile, is featured in this image captured by the Copernicus Sentinel-2 mission.
Antofagasta, a port city in northern Chile, is featured in this image captured by the Copernicus Sentinel-2 mission.