
After four years of work, the ESA team tasked with keeping the world informed on the status of the Galileo satellite navigation system has formally passed on its responsibility to a European Union agency.
V rámci vědeckého programu ESA byla odsouhlasena podpora technologického demonstrátoru Proba-3, což je dvojdružicová mise mající během letu ve formaci za cíl zkoumat oblast Slunce běžně skrytou naším pohledům.
I během léta vydává tým technické podpory články, které se věnují nejrůznějším úlohám v ArcGIS. Během uplynulých týdnů jste si mohli přečíst tyto články:
I během léta vydává tým technické podpory články, které se věnují nejrůznějším úlohám v ArcGIS. Během uplynulých týdnů jste si mohli přečíst tyto články:

The GSA discussed the many benefits that European GNSS, and in particular Galileo, bring to the mapping and surveying sector during the EUREF 2017 Symposium in Wroclaw, Poland.
The mapping and surveying sector has been benefiting from the innovative opportunities created by European GNSS and, in particular, the precise positioning offered by Galileo. “With Galileo satellites working together with GPS, there are more satellites in the sky, meaning more accurate positioning – of particular importance to surveyors operating in challenging environments like cities or tree canopies,” explained GSA Head of Market Development Gian Gherardo Calini, speaking at the recent EUREF 2017 Symposium in Wroclaw, Poland.
As an efficient tool for mapping and surveying, GNSS is often used by solutions requiring centimetre-level accuracy, while for some GIS and mapping applications metre-level is sufficient. “Specifically, as to the GSA’s contribution to this market segment, for several years now EGNOS has been contributing to the growing use of GNSS in real time mapping solutions by providing free metre-level accuracy that is widely available,” said Calini. “In a nutshell, EGNOS eliminates the need for complex and costly equipment and software solutions and the need to invest in additional ground infrastructure.”
Typical examples include GIS and thematic mapping for small and medium-sized municipalities, forestry and park management, as well as surveying utility infrastructures. Most GNSS receivers used for mapping are EGNOS ready.
For high-precision users demanding positioning services with sub-decimetre level accuracy, which can only be achieved using augmentation services (e.g. real-time kinematic (RTK), precise point positioning (PPP)), the Galileo Open Service comes into play. This free-of-charge service offers either single (E1) or dual frequency (E1/E5), which further improves such augmentation services as RTK/differential global navigation satellite system (DGNSS) or PPP solutions.
The resulting benefits to surveyors, especially in multi-constellation environments, are many. For example, surveyors enjoy easier mitigation of multipath errors, higher signal-to-noise ratio, increased availability, continuity and reliability, and better operation in harsh environments. Thanks to the planned Navigation Message Authentication, the Galileo Open Service also provides enhanced protection against spoofing attacks.
In addition, there is the Galileo Commercial Service, which is dedicated to an even higher level of authentication, as well as a High Accuracy (CS-HA) service. As for CS-HA, a PPP-based service, it is planned to directly deliver corrections around the world via Galileo satellites and without the need for an additional communication channel. This will support many high-accuracy applications across all segments.
Along this line, CS-HA offers triple frequency with faster convergence time for surveying applications and with an accuracy comparable to RTK. On top of this, users can also benefit from Galileo’s authentication service – the first-ever Signal in Space-based method for assuring that the positioning is based on real Galileo signals and not another source.
Media note: This feature can be republished without charge provided the European GNSS Agency (GSA) is acknowledged as the source at the top or the bottom of the story. You must request permission before you use any of the photographs on the site. If you republish, we would be grateful if you could link back to the GSA website (http://www.gsa.europa.eu).
Ve čtvrtek 27.7.2017 je pracoviště z technických důvodů přerušit po celý den svůj provoz.
Děkujeme za pochopení.

Poslední výjezdní setkání zaměstnanců společnosti CleverMaps, a s ní úzce spjatých firem, které se konalo v polovině června, probíhalo ryze v neformálním duchu. V táborové osadě Suté Břehy jsme strávili příjemný den naplněný různými aktivitami s úmyslem stmelit kolektiv, abychom druhý den ráno vyrazili v kánoích zmapovat tok řeky Divoká Orlice.

Smyslem výjezdního setkání tentokrát nebylo vytyčit cíle a mise, stanovit si strategii, ani polemizovat nad tím, co děláme špatně a proč, a v čem je nutné se změnit a co je potřeba dělat jinak. Jednoduše ne. Cílem výjezdního setkání bylo pobavit se, strávit spolu nějaký čas a naplnit hodnoty, o kterých se stále utvrzujeme, že je v CleverMaps žijeme.
Zpočátku jsem byla mírně nervózní, protože jsem netušila co očekávat. Do firmy jsem na pozici marketingového manažera nastoupila nedávno, zatím jsem nestihla proniknout do firemní kultury ani se blíže poznat s kolegy, a slovíček o neformální zábavě na teambuildingu lišících se od reality jsem slyšela už nespočet. Pak jsem ale sama sebe přesvědčila, že je lepší neočekávat vůbec nic a být připravená na vše.
V úterý 12. června ráno jsme se tedy ze všech možných koutů republiky sjeli do tábořiště, kde jsme složili tašky a netrpělivě očekávali, co se bude dít. Krátké slovo úvodem v podání zakladatele společnosti Ondřeje Tomase bylo působivé a velmi pozitivní. Přesto mě mé myšlenky zavedly k úvahám, jaké to v mém novém zaměstnání přeci jen bude.

CleverMaps je na první pohled startup jako každý jiný. Občas se potácí s příliš rychle se měnící situací, s přívalem horkých nápadů, které mají najednou vyšší prioritu než vše ostatní, s chybějícími lidmi i financemi. Prezentuje se jako svobodná firma s plochou strukturou, ve které se smí mluvit upřímně a otevřeně o všem.
Typický startup ale charakterizuje i fakt, že je plný dravých a ambiciózních lidí, s hromadou skvělých nápadů a chutí je všechny realizovat. A stejně tak je tomu i u nás. Ten umí to, ten tohle, a každý je odhodlaný přinést firmě přesně to, co odpovídá jeho profesi. Úspěšný produkt, kvalitní kód, lepší design, spokojené zákazníky, zisk i úspěch. A důležité je, že se každý může realizovat přesně v tom, co ho baví.
Lidi v CleverMaps ale nejsou jen zapálení pracanti. Mají i svou lidskou tvář, hromadu zájmů a rádi se baví, což potvrdila i první aktivita, kterou si pro nás na „výjezdku“ připravil SID, kouč, který se týmu už nějaký ten pátek věnuje. Úkolem bylo odprezentovat na neurčité konferenci produkty společnosti a vzbudit zájem u ostatních účastníků. Rozdělení do skupin proběhlo čistě náhodně a fantazii se při vymýšlení meze nekladly. Narychlo secvičené scénky jsme pak předvedli před publikem tvořeným ostatními týmy a výborně jsme se u toho pobavili.

Nakonec zábava je jednou z hodnot, která je podle lidí v CleverMaps pro společnost charakteristická. Shodují se ale i na jiných, které jsou mnohdy daleko důležitější. Lze je popsat třeba slovy: důvěra, rodina, ochota pomáhat a sdílet, svoboda, jistota a otevřenost. A při dalších hrách v průběhu dne se ukazuje, že tomu tak vážně je.
Hecujeme se v rychlostní soutěži při postupném „sbírání“ kartiček s čísly náhodně poházenými v obdelníkové výseči vymezené lanem, kdy v jednu chvíli může být uvnitř výseče pouze jeden z nás. Každý zná svůj úkol a ví, že když při příštím pokusu zabere aspoň o kousek víc, celkový výsledek se může výrazně zlepšit. A zdá se, že to bereme zodpovědně, ani ne kvůli sobě, ale kvůli ostatním.
Spoléháme se na sebe i při štafetě ve formě tiché pošty a především pak při přípravě táboráku a jídla pro celý tým, společně myjeme nádobí a pak i zpíváme u plápolajícího ohně. Trochu nezúčastněně to vše kolem pozoruji a přijde mi neuvěřitelné, že takhle to může v tak hojném počtu lidí fungovat. Začínám ale věřit, že slova o svobodné firmě nejsou prázdná a firemní kultura se zde tvoří podobně jako kultura lidová.

Otevřenost lidí SID prověřuje dalším úkolem, při kterém opouštím svou komfortní zónu. Můj vnitřní hlas panicky křičí: „Pomoc! Vždyť jsem tady mezi nimi pořád ještě cizinka!“, ale nevzdávám to. Všichni si vzájemně koukáme do očí, podáváme si ruce a učíme se chválit a děkovat si navzájem za maličkosti, za drobnosti, za úsměvy i za podporu. Jsem mile překvapená a pak ještě jednou, když všichni otevřeně píšou na papíry z flipchartu své názory při poslední aktivitě.
Úkol, který uzavírá část dne organizovanou SIDem, kromě otázek na firemní hodnoty a význam CleverMaps v našich životech, obsahuje také otázku na to, co nám v CleverMaps vadí nebo naopak chybí. Objevují se zde například hesla: Vystupování navenek, Marketing, který není, Chybí články na blogu, Lepší web, Marketing firemní kultury a podobně. A právě zde nacházím odpovědi na mnohé otázky.
V rámci poobědové siesty jsme totiž měli věnovat čas sami sobě a nahlédnout do sebe samých. Popřemýšlet nad tím, kam se chceme v určitém časovém horizontu dostat, zda jsme na cestě, která vede k seberealizaci a rozvoji nás samých, a zda jsme v tuto životní chvíli na správném místě. A ukazuje se, že snad ano.
Dělat marketing ve svobodné firmě, kde je ve vás vkládaná obrovská důvěra, a kde cítí, že vás potřebují, je velká zodpovědnost. Ale taky obrovská výzva. Nespornou úlevou je vědomí, že marketing nikdy nemůže stát osamocený, a je navázaný na produkt, vývoj i obchod. A pokud po vaší pomoci ostatní kolegové volají a uvědomují si, že bez vás výsledky jejich práce svět nikdy nespatří, jste vítězem. Máte skvělý tým, který vás podrží, pomůže vám a společnými silami můžete brand i produkt s radostí servírovat na trh.

Pohledem na kouzelnou noční oblohu plnou hvězd a na kroužek vytrvalců pějících u ohně se loučím s úterním dnem plným zážitků. A ačkoli pořád nevím, co všechno mě v CleverMaps čeká, jsem ráda, že jsem součástí týmu. Uléhám na palandu táborové chatky a usínám, abych načerpala nové síly pro další den na sjezd Divoké Orlice.
Ve středu ráno si dáváme v táboře snídani a nezbytnou kávičku, balíme tašky a vyrážíme za dobrodružstvím. Rozdělujeme se náhodně do dvojic, fasujeme lodě, pádla, i pivo, skáčeme do lodí a plujeme. A tak, jak je pro lidi v CleverMaps obvyklé, užíváme si legraci, děláme srandičky, smějeme se, na oko spolu závodíme a krademe si piva přivázaná na provázku za lodí. Těm, kteří se cvakli, ale běžíme pomoct zachránit loď i utopené věci, čekáme na nejslabší posádky a společně obědváme v polních podmínkách špinavýma rukama. Když potom odpoledne pomalu dojíždíme do cíle, vybavuje se mi, že někdo na otázku, co pro něj CleverMaps znamená, odpověděl „best off“.
- ZuZana Vintrová -

Poslední výjezdní setkání zaměstnanců společnosti CleverMaps, a s ní úzce spjatých firem, které se konalo v polovině června, probíhalo ryze v neformálním duchu. V táborové osadě Suté Břehy jsme strávili příjemný den naplněný různými aktivitami s úmyslem stmelit kolektiv, abychom druhý den ráno vyrazili v kánoích zmapovat tok řeky Divoká Orlice.

Smyslem výjezdního setkání tentokrát nebylo vytyčit cíle a mise, stanovit si strategii, ani polemizovat nad tím, co děláme špatně a proč, a v čem je nutné se změnit a co je potřeba dělat jinak. Jednoduše ne. Cílem výjezdního setkání bylo pobavit se, strávit spolu nějaký čas a naplnit hodnoty, o kterých se stále utvrzujeme, že je v CleverMaps žijeme.
Zpočátku jsem byla mírně nervózní, protože jsem netušila, co očekávat. Do firmy jsem na pozici marketingového manažera nastoupila nedávno, zatím jsem nestihla proniknout do firemní kultury ani se blíže poznat s kolegy, a slovíček o neformální zábavě na teambuildingu lišících se od reality jsem slyšela už nespočet. Pak jsem ale sama sebe přesvědčila, že je lepší neočekávat vůbec nic a být připravená na vše.
V úterý 12. června ráno jsme se tedy ze všech možných koutů republiky sjeli do tábořiště, kde jsme složili tašky a netrpělivě očekávali, co se bude dít. Krátké slovo úvodem v podání zakladatele společnosti Ondřeje Tomase bylo působivé a velmi pozitivní. Přesto mě mé myšlenky zavedly k úvahám, jaké to v mém novém zaměstnání přeci jen bude.

CleverMaps je na první pohled startup jako každý jiný. Občas se potácí s příliš rychle se měnící situací, s přívalem horkých nápadů, které mají najednou vyšší prioritu než vše ostatní, s chybějícími lidmi i financemi. Prezentuje se jako svobodná firma s plochou strukturou, ve které se smí mluvit upřímně a otevřeně o všem.
Typický startup ale charakterizuje i fakt, že je plný dravých a ambiciózních lidí, s hromadou skvělých nápadů a chutí je všechny realizovat. A stejně tak je tomu i u nás. Ten umí to, ten tohle, a každý je odhodlaný přinést firmě přesně to, co odpovídá jeho profesi. Úspěšný produkt, kvalitní kód, lepší design, spokojené zákazníky, zisk i úspěch. A důležité je, že se každý může realizovat přesně v tom, co ho baví.
Lidi v CleverMaps ale nejsou jen zapálení pracanti. Mají i svou lidskou tvář, hromadu zájmů a rádi se baví, což potvrdila i první aktivita, kterou si pro nás na „výjezdku“ připravil SID, kouč, který se týmu už nějaký ten pátek věnuje. Úkolem bylo odprezentovat na neurčité konferenci produkty společnosti a vzbudit zájem u ostatních účastníků. Rozdělení do skupin proběhlo čistě náhodně a fantazii se při vymýšlení meze nekladly. Narychlo secvičené scénky jsme pak předvedli před publikem tvořeným ostatními týmy a výborně jsme se u toho pobavili.

Nakonec zábava je jednou z hodnot, která je podle lidí v CleverMaps pro společnost charakteristická. Shodují se ale i na jiných, které jsou mnohdy daleko důležitější. Lze je popsat třeba slovy: důvěra, rodina, ochota pomáhat a sdílet, svoboda, jistota a otevřenost. A při dalších hrách v průběhu dne se ukazuje, že tomu tak vážně je.
Hecujeme se v rychlostní soutěži při postupném „sbírání“ kartiček s čísly náhodně poházenými v obdelníkové výseči vymezené lanem, kdy v jednu chvíli může být uvnitř výseče pouze jeden z nás. Každý zná svůj úkol a ví, že když při příštím pokusu zabere aspoň o kousek víc, celkový výsledek se může výrazně zlepšit. A zdá se, že to bereme zodpovědně, ani ne kvůli sobě, ale kvůli ostatním.
Spoléháme se na sebe i při štafetě ve formě tiché pošty a především pak při přípravě táboráku a jídla pro celý tým, společně myjeme nádobí a pak i zpíváme u plápolajícího ohně. Trochu nezúčastněně to vše kolem pozoruji a přijde mi neuvěřitelné, že takhle to může v tak hojném počtu lidí fungovat. Začínám ale věřit, že slova o svobodné firmě nejsou prázdná a firemní kultura se zde tvoří podobně jako kultura lidová.

Otevřenost lidí SID prověřuje dalším úkolem, při kterém opouštím svou komfortní zónu. Můj vnitřní hlas panicky křičí: „Pomoc! Vždyť jsem tady mezi nimi pořád ještě cizinka!“, ale nevzdávám to. Všichni si vzájemně koukáme do očí, podáváme si ruce a učíme se chválit a děkovat si navzájem za maličkosti, za drobnosti, za úsměvy i za podporu. Jsem mile překvapená a pak ještě jednou, když všichni otevřeně píšou na papíry z flipchartu své názory při poslední aktivitě.
Úkol, který uzavírá část dne organizovanou SIDem, kromě otázek na firemní hodnoty a význam CleverMaps v našich životech, obsahuje také otázku na to, co nám v CleverMaps vadí nebo naopak chybí. Objevují se zde například hesla: Vystupování navenek, Marketing, který není, Chybí články na blogu, Lepší web, Marketing firemní kultury a podobně. A právě zde nacházím odpovědi na mnohé otázky.
V rámci poobědové siesty jsme totiž měli věnovat čas sami sobě a nahlédnout do sebe samých. Popřemýšlet nad tím, kam se chceme v určitém časovém horizontu dostat, zda jsme na cestě, která vede k seberealizaci a rozvoji nás samých, a zda jsme v tuto životní chvíli na správném místě. A ukazuje se, že snad ano.
Dělat marketing ve svobodné firmě, kde je ve vás vkládaná obrovská důvěra, a kde cítí, že vás potřebují, je velká zodpovědnost. Ale taky obrovská výzva. Nespornou úlevou je vědomí, že marketing nikdy nemůže stát osamocený, a je navázaný na produkt, vývoj i obchod. A pokud po vaší pomoci ostatní kolegové volají a uvědomují si, že bez vás výsledky jejich práce svět nikdy nespatří, jste vítězem. Máte skvělý tým, který vás podrží, pomůže vám a společnými silami můžete brand i produkt s radostí servírovat na trh.

Pohledem na kouzelnou noční oblohu plnou hvězd a na kroužek vytrvalců pějících u ohně se loučím s úterním dnem plným zážitků. A ačkoli pořád nevím, co všechno mě v CleverMaps čeká, jsem ráda, že jsem součástí týmu. Uléhám na palandu táborové chatky a usínám, abych načerpala nové síly pro další den na sjezd Divoké Orlice.
Ve středu ráno si dáváme v táboře snídani a nezbytnou kávičku, balíme tašky a vyrážíme za dobrodružstvím. Rozdělujeme se náhodně do dvojic, fasujeme lodě, pádla, i pivo, skáčeme do lodí a plujeme. A tak, jak je pro lidi v CleverMaps obvyklé, užíváme si legraci, děláme srandičky, smějeme se, na oko spolu závodíme a krademe si piva přivázaná na provázku za lodí. Těm, kteří se cvakli, ale běžíme pomoct zachránit loď i utopené věci, čekáme na nejslabší posádky a společně obědváme v polních podmínkách špinavýma rukama. Když potom odpoledne pomalu dojíždíme do cíle, vybavuje se mi, že někdo na otázku, co pro něj CleverMaps znamená, odpověděl „best of“.
- ZuZana Vintrová -

Poslední výjezdní setkání zaměstnanců společnosti CleverMaps, a s ní úzce spjatých firem, které se konalo v polovině června, probíhalo ryze v neformálním duchu. V táborové osadě Suté Břehy jsme strávili příjemný den naplněný různými aktivitami s úmyslem stmelit kolektiv, abychom druhý den ráno vyrazili v kánoích zmapovat tok řeky Divoká Orlice.

Smyslem výjezdního setkání tentokrát nebylo vytyčit cíle a mise, stanovit si strategii, ani polemizovat nad tím, co děláme špatně a proč, a v čem je nutné se změnit a co je potřeba dělat jinak. Jednoduše ne. Cílem výjezdního setkání bylo pobavit se, strávit spolu nějaký čas a naplnit hodnoty, o kterých se stále utvrzujeme, že je v CleverMaps žijeme.
Zpočátku jsem byla mírně nervózní, protože jsem netušila, co očekávat. Do firmy jsem na pozici marketingového manažera nastoupila nedávno, zatím jsem nestihla proniknout do firemní kultury ani se blíže poznat s kolegy, a slovíček o neformální zábavě na teambuildingu lišících se od reality jsem slyšela už nespočet. Pak jsem ale sama sebe přesvědčila, že je lepší neočekávat vůbec nic a být připravená na vše.
V úterý 12. června ráno jsme se tedy ze všech možných koutů republiky sjeli do tábořiště, kde jsme složili tašky a netrpělivě očekávali, co se bude dít. Krátké slovo úvodem v podání zakladatele společnosti Ondřeje Tomase bylo působivé a velmi pozitivní. Přesto mě mé myšlenky zavedly k úvahám, jaké to v mém novém zaměstnání přeci jen bude.

CleverMaps je na první pohled startup jako každý jiný. Občas se potácí s příliš rychle se měnící situací, s přívalem horkých nápadů, které mají najednou vyšší prioritu než vše ostatní, s chybějícími lidmi i financemi. Prezentuje se jako svobodná firma s plochou strukturou, ve které se smí mluvit upřímně a otevřeně o všem.
Typický startup ale charakterizuje i fakt, že je plný dravých a ambiciózních lidí, s hromadou skvělých nápadů a chutí je všechny realizovat. A stejně tak je tomu i u nás. Ten umí to, ten tohle, a každý je odhodlaný přinést firmě přesně to, co odpovídá jeho profesi. Úspěšný produkt, kvalitní kód, lepší design, spokojené zákazníky, zisk i úspěch. A důležité je, že se každý může realizovat přesně v tom, co ho baví.
Lidi v CleverMaps ale nejsou jen zapálení pracanti. Mají i svou lidskou tvář, hromadu zájmů a rádi se baví, což potvrdila i první aktivita, kterou si pro nás na „výjezdku“ připravil SID, kouč, který se týmu už nějaký ten pátek věnuje. Úkolem bylo odprezentovat na neurčité konferenci produkty společnosti a vzbudit zájem u ostatních účastníků. Rozdělení do skupin proběhlo čistě náhodně a fantazii se při vymýšlení meze nekladly. Narychlo secvičené scénky jsme pak předvedli před publikem tvořeným ostatními týmy a výborně jsme se u toho pobavili.

Nakonec zábava je jednou z hodnot, která je podle lidí v CleverMaps pro společnost charakteristická. Shodují se ale i na jiných, které jsou mnohdy daleko důležitější. Lze je popsat třeba slovy: důvěra, rodina, ochota pomáhat a sdílet, svoboda, jistota a otevřenost. A při dalších hrách v průběhu dne se ukazuje, že tomu tak vážně je.
Hecujeme se v rychlostní soutěži při postupném „sbírání“ kartiček s čísly náhodně poházenými v obdelníkové výseči vymezené lanem, kdy v jednu chvíli může být uvnitř výseče pouze jeden z nás. Každý zná svůj úkol a ví, že když při příštím pokusu zabere aspoň o kousek víc, celkový výsledek se může výrazně zlepšit. A zdá se, že to bereme zodpovědně, ani ne kvůli sobě, ale kvůli ostatním.
Spoléháme se na sebe i při štafetě ve formě tiché pošty a především pak při přípravě táboráku a jídla pro celý tým, společně myjeme nádobí a pak i zpíváme u plápolajícího ohně. Trochu nezúčastněně to vše kolem pozoruji a přijde mi neuvěřitelné, že takhle to může v tak hojném počtu lidí fungovat. Začínám ale věřit, že slova o svobodné firmě nejsou prázdná a firemní kultura se zde tvoří podobně jako kultura lidová.

Otevřenost lidí SID prověřuje dalším úkolem, při kterém opouštím svou komfortní zónu. Můj vnitřní hlas panicky křičí: „Pomoc! Vždyť jsem tady mezi nimi pořád ještě cizinka!“, ale nevzdávám to. Všichni si vzájemně koukáme do očí, podáváme si ruce a učíme se chválit a děkovat si navzájem za maličkosti, za drobnosti, za úsměvy i za podporu. Jsem mile překvapená a pak ještě jednou, když všichni otevřeně píšou na papíry z flipchartu své názory při poslední aktivitě.
Úkol, který uzavírá část dne organizovanou SIDem, kromě otázek na firemní hodnoty a význam CleverMaps v našich životech, obsahuje také otázku na to, co nám v CleverMaps vadí nebo naopak chybí. Objevují se zde například hesla: Vystupování navenek, Marketing, který není, Chybí články na blogu, Lepší web, Marketing firemní kultury a podobně. A právě zde nacházím odpovědi na mnohé otázky.
V rámci poobědové siesty jsme totiž měli věnovat čas sami sobě a nahlédnout do sebe samých. Popřemýšlet nad tím, kam se chceme v určitém časovém horizontu dostat, zda jsme na cestě, která vede k seberealizaci a rozvoji nás samých, a zda jsme v tuto životní chvíli na správném místě. A ukazuje se, že snad ano.
Dělat marketing ve svobodné firmě, kde je ve vás vkládaná obrovská důvěra, a kde cítí, že vás potřebují, je velká zodpovědnost. Ale taky obrovská výzva. Nespornou úlevou je vědomí, že marketing nikdy nemůže stát osamocený, a je navázaný na produkt, vývoj i obchod. A pokud po vaší pomoci ostatní kolegové volají a uvědomují si, že bez vás výsledky jejich práce svět nikdy nespatří, jste vítězem. Máte skvělý tým, který vás podrží, pomůže vám a společnými silami můžete brand i produkt s radostí servírovat na trh.

Pohledem na kouzelnou noční oblohu plnou hvězd a na kroužek vytrvalců pějících u ohně se loučím s úterním dnem plným zážitků. A ačkoli pořád nevím, co všechno mě v CleverMaps čeká, jsem ráda, že jsem součástí týmu. Uléhám na palandu táborové chatky a usínám, abych načerpala nové síly pro další den na sjezd Divoké Orlice.
Ve středu ráno si dáváme v táboře snídani a nezbytnou kávičku, balíme tašky a vyrážíme za dobrodružstvím. Rozdělujeme se náhodně do dvojic, fasujeme lodě, pádla, i pivo, skáčeme do lodí a plujeme. A tak, jak je pro lidi v CleverMaps obvyklé, užíváme si legraci, děláme srandičky, smějeme se, na oko spolu závodíme a krademe si piva přivázaná na provázku za lodí. Těm, kteří se cvakli, ale běžíme pomoct zachránit loď i utopené věci, čekáme na nejslabší posádky a společně obědváme v polních podmínkách špinavýma rukama. Když potom odpoledne pomalu dojíždíme do cíle, vybavuje se mi, že někdo na otázku, co pro něj CleverMaps znamená, odpověděl „best of“.
- ZuZana Vintrová -

Poslední výjezdní setkání zaměstnanců společnosti CleverMaps, a s ní úzce spjatých firem, které se konalo v polovině června, probíhalo ryze v neformálním duchu. V táborové osadě Suté Břehy jsme strávili příjemný den naplněný různými aktivitami s úmyslem stmelit kolektiv, abychom druhý den ráno vyrazili v kánoích zmapovat tok řeky Divoká Orlice.

Smyslem výjezdního setkání tentokrát nebylo vytyčit cíle a mise, stanovit si strategii, ani polemizovat nad tím, co děláme špatně a proč, a v čem je nutné se změnit a co je potřeba dělat jinak. Jednoduše ne. Cílem výjezdního setkání bylo pobavit se, strávit spolu nějaký čas a naplnit hodnoty, o kterých se stále utvrzujeme, že je v CleverMaps žijeme.
Zpočátku jsem byla mírně nervózní, protože jsem netušila, co očekávat. Do firmy jsem na pozici marketingového manažera nastoupila nedávno, zatím jsem nestihla proniknout do firemní kultury ani se blíže poznat s kolegy, a slovíček o neformální zábavě na teambuildingu lišících se od reality jsem slyšela už nespočet. Pak jsem ale sama sebe přesvědčila, že je lepší neočekávat vůbec nic a být připravená na vše.
V úterý 12. června ráno jsme se tedy ze všech možných koutů republiky sjeli do tábořiště, kde jsme složili tašky a netrpělivě očekávali, co se bude dít. Krátké slovo úvodem v podání zakladatele společnosti Ondřeje Tomase bylo působivé a velmi pozitivní. Přesto mě mé myšlenky zavedly k úvahám, jaké to v mém novém zaměstnání přeci jen bude.

CleverMaps je na první pohled startup jako každý jiný. Občas se potácí s příliš rychle se měnící situací, s přívalem horkých nápadů, které mají najednou vyšší prioritu než vše ostatní, s chybějícími lidmi i financemi. Prezentuje se jako svobodná firma s plochou strukturou, ve které se smí mluvit upřímně a otevřeně o všem.
Typický startup ale charakterizuje i fakt, že je plný dravých a ambiciózních lidí, s hromadou skvělých nápadů a chutí je všechny realizovat. A stejně tak je tomu i u nás. Ten umí to, ten tohle, a každý je odhodlaný přinést firmě přesně to, co odpovídá jeho profesi. Úspěšný produkt, kvalitní kód, lepší design, spokojené zákazníky, zisk i úspěch. A důležité je, že se každý může realizovat přesně v tom, co ho baví.
Lidi v CleverMaps ale nejsou jen zapálení pracanti. Mají i svou lidskou tvář, hromadu zájmů a rádi se baví, což potvrdila i první aktivita, kterou si pro nás na „výjezdku“ připravil SID, kouč, který se týmu už nějaký ten pátek věnuje. Úkolem bylo odprezentovat na neurčité konferenci produkty společnosti a vzbudit zájem u ostatních účastníků. Rozdělení do skupin proběhlo čistě náhodně a fantazii se při vymýšlení meze nekladly. Narychlo secvičené scénky jsme pak předvedli před publikem tvořeným ostatními týmy a výborně jsme se u toho pobavili.

Nakonec zábava je jednou z hodnot, která je podle lidí v CleverMaps pro společnost charakteristická. Shodují se ale i na jiných, které jsou mnohdy daleko důležitější. Lze je popsat třeba slovy: důvěra, rodina, ochota pomáhat a sdílet, svoboda, jistota a otevřenost. A při dalších hrách v průběhu dne se ukazuje, že tomu tak vážně je.
Hecujeme se v rychlostní soutěži při postupném „sbírání“ kartiček s čísly náhodně poházenými v obdelníkové výseči vymezené lanem, kdy v jednu chvíli může být uvnitř výseče pouze jeden z nás. Každý zná svůj úkol a ví, že když při příštím pokusu zabere aspoň o kousek víc, celkový výsledek se může výrazně zlepšit. A zdá se, že to bereme zodpovědně, ani ne kvůli sobě, ale kvůli ostatním.
Spoléháme se na sebe i při štafetě ve formě tiché pošty a především pak při přípravě táboráku a jídla pro celý tým, společně myjeme nádobí a pak i zpíváme u plápolajícího ohně. Trochu nezúčastněně to vše kolem pozoruji a přijde mi neuvěřitelné, že takhle to může v tak hojném počtu lidí fungovat. Začínám ale věřit, že slova o svobodné firmě nejsou prázdná a firemní kultura se zde tvoří podobně jako kultura lidová.

Otevřenost lidí SID prověřuje dalším úkolem, při kterém opouštím svou komfortní zónu. Můj vnitřní hlas panicky křičí: „Pomoc! Vždyť jsem tady mezi nimi pořád ještě cizinka!“, ale nevzdávám to. Všichni si vzájemně koukáme do očí, podáváme si ruce a učíme se chválit a děkovat si navzájem za maličkosti, za drobnosti, za úsměvy i za podporu. Jsem mile překvapená a pak ještě jednou, když všichni otevřeně píšou na papíry z flipchartu své názory při poslední aktivitě.
Úkol, který uzavírá část dne organizovanou SIDem, kromě otázek na firemní hodnoty a význam CleverMaps v našich životech, obsahuje také otázku na to, co nám v CleverMaps vadí nebo naopak chybí. Objevují se zde například hesla: Vystupování navenek, Marketing, který není, Chybí články na blogu, Lepší web, Marketing firemní kultury a podobně. A právě zde nacházím odpovědi na mnohé otázky.
V rámci poobědové siesty jsme totiž měli věnovat čas sami sobě a nahlédnout do sebe samých. Popřemýšlet nad tím, kam se chceme v určitém časovém horizontu dostat, zda jsme na cestě, která vede k seberealizaci a rozvoji nás samých, a zda jsme v tuto životní chvíli na správném místě. A ukazuje se, že snad ano.
Dělat marketing ve svobodné firmě, kde je ve vás vkládaná obrovská důvěra, a kde cítí, že vás potřebují, je velká zodpovědnost. Ale taky obrovská výzva. Nespornou úlevou je vědomí, že marketing nikdy nemůže stát osamocený, a je navázaný na produkt, vývoj i obchod. A pokud po vaší pomoci ostatní kolegové volají a uvědomují si, že bez vás výsledky jejich práce svět nikdy nespatří, jste vítězem. Máte skvělý tým, který vás podrží, pomůže vám a společnými silami můžete brand i produkt s radostí servírovat na trh.

Pohledem na kouzelnou noční oblohu plnou hvězd a na kroužek vytrvalců pějících u ohně se loučím s úterním dnem plným zážitků. A ačkoli pořád nevím, co všechno mě v CleverMaps čeká, jsem ráda, že jsem součástí týmu. Uléhám na palandu táborové chatky a usínám, abych načerpala nové síly pro další den na sjezd Divoké Orlice.
Ve středu ráno si dáváme v táboře snídani a nezbytnou kávičku, balíme tašky a vyrážíme za dobrodružstvím. Rozdělujeme se náhodně do dvojic, fasujeme lodě, pádla, i pivo, skáčeme do lodí a plujeme. A tak, jak je pro lidi v CleverMaps obvyklé, užíváme si legraci, děláme srandičky, smějeme se, na oko spolu závodíme a krademe si piva přivázaná na provázku za lodí. Těm, kteří se cvakli, ale běžíme pomoct zachránit loď i utopené věci, čekáme na nejslabší posádky a společně obědváme v polních podmínkách špinavýma rukama. Když potom odpoledne pomalu dojíždíme do cíle, vybavuje se mi, že někdo na otázku, co pro něj CleverMaps znamená, odpověděl „best of“.
- ZuZana Vintrová -



