The first Horizon Europe call managed by the European Union Agency for the Space Programme (EUSPA) is now open for submissions. With an overall budget of 32.6 million EUR, the call aims at developing innovative downstream applications that leverage data from the EU Space Programme, namely Galileo, EGNOS, and Copernicus. The deadline for applications is 16 February 2022.
Horizon Europe is the EU’s key funding mechanism that facilitates collaboration and strengthens the impact of research and innovation in developing, supporting, and implementing EU policies while tackling global challenges. Staying true to its mission, linking space to user needs, EUSPA will leverage this instrument to stimulate the EU Space Programme operational research and foster the creation of commercial value-adding solutions that contribute to the Union’s policies and priorities. The call focuses on the following three areas:
The use of other space components such as Copernicus is highly encouraged in all topics. In addition, the solutions may integrate other non-space technologies like IoT, big data, artificial intelligence, drones, 5G, augmented/mixed reality, etc.
Analytical information about the calls can be found here and our press releases are available in all EU languages here.
Media note: This feature can be republished without charge provided the European Union Agency for the Space Programme (EUSPA) is acknowledged as the source at the top or the bottom of the story. You must request permission before you use any of the photographs on the site. If you republish, we would be grateful if you could link back to the EUSPA website (http://www.euspa.europa.eu).
The Shetland Islands, an archipelago in the Northern Isles of Scotland, are featured in this Copernicus Sentinel-2 image.
The Shetland Islands, an archipelago in the Northern Isles of Scotland, are featured in this Copernicus Sentinel-2 image.
V úterý 19.10. 2021 na FSv ČVUT proběhlo výroční „80. setkání“ našeho spolku, seminář „Nová legislativa v oblasti dronů“. Akci moderoval prof. Dr. Ing. Karel Pavelka. Přednášeli Ing. Jakub Karas (http://upvision.cz) a Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D. (FD ČVUT, Ústav soudního znalectví v dopravě e-mail: svaty@fd.cvut.cz). Přednášky byly široce diskutovány přítomnými a potvrdily aktuálnost tématu pro většinu našich členů. Oba přednášející prokázali vysoké odborné znalosti a praktické zkušenosti v uvedené problamatice.
The post 80. setkání členů SFDP appeared first on SFDP.
V úterý 19.10. 2021 na FSv ČVUT proběhlo výroční „80. setkání“ našeho spolku, seminář „Nová legislativa v oblasti dronů“. Akci moderoval prof. Dr. Ing. Karel Pavelka. Přednášeli Ing. Jakub Karas (http://upvision.cz) a Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D. (FD ČVUT, Ústav soudního znalectví v dopravě e-mail: svaty@fd.cvut.cz). Přednášky byly široce diskutovány přítomnými a potvrdily aktuálnost tématu pro většinu našich členů. Oba přednášející prokázali vysoké odborné znalosti a praktické zkušenosti v uvedené problamatice.
The post 80. setkání členů SFDP appeared first on SFDP.
V rámci 79. setkání členů SFDP jsme měli návštívit nejnižší a nejvyšší místa Moravskoslezských Beskyd. Dvoudenní setkání organizovali ve dnech 21. – 22. září 2021 Hana Staňková, Pavel Černota a Jiří Pospíšil ve spolupráci s Katedrou geodézie a důlního měřictví Hornicko-geologické fakulty VŠB – Technické univerzity Ostrava. Tím nejnižším místem byl důl Paskov, kde jsme sfárali do hloubky 920 m pod povrchem a tento výjimečný zážitek byl ještě zvýšen následným sfáráním do hloubky 1121 m pod povrchem země (815,59 m pod hladinou moře). Po absolvování tohoto mimořádného zážitku byl zajištěn převoz do Kozlovic, kde bylo v areálu „Na Mlýně“ zajištěno pohoštění, ubytování a následně zde probíhal ve společenských prostorách odpolední a večerní program. V rámci odborného programu nám prof. Haka Staňková představila svoji práci a rovněž tak program Katedry geodézie a důlního měřictví. Následoval společenský večer, v rámci kterého byla naše předsedkyně Lena Halounová a také Karel Vach pasováni na čestné občany VALAŠSKÉHO KRÁLOVSTVÍ. Druhý den byl zajištěn speciální autobus, který nás po ránu odvezl na nejvyšší místo Moravskoslezských Beskyd – na Lysou horu (1324 m n.m.). Počasí nám sice úplně nepřálo, ale plánovaného cíle jsme dosáhli. Navštívili jsme nejnižší a nejvyšší místo Moravskoslezských Beskyd. Organizátoři setkání odvedli skvělou práci.
The post 79. setkání členů SFDP appeared first on SFDP.
V rámci 79. setkání členů SFDP jsme měli návštívit nejnižší a nejvyšší místa Moravskoslezských Beskyd. Dvoudenní setkání organizovali ve dnech 21. – 22. září 2021 Hana Staňková, Pavel Černota a Jiří Pospíšil ve spolupráci s Katedrou geodézie a důlního měřictví Hornicko-geologické fakulty VŠB – Technické univerzity Ostrava. Tím nejnižším místem byl důl Paskov, kde jsme sfárali do hloubky 920 m pod povrchem a tento výjimečný zážitek byl ještě zvýšen následným sfáráním do hloubky 1121 m pod povrchem země (815,59 m pod hladinou moře). Po absolvování tohoto mimořádného zážitku byl zajištěn převoz do Kozlovic, kde bylo v areálu „Na Mlýně“ zajištěno pohoštění, ubytování a následně zde probíhal ve společenských prostorách odpolední a večerní program. V rámci odborného programu nám prof. Haka Staňková představila svoji práci a rovněž tak program Katedry geodézie a důlního měřictví. Následoval společenský večer, v rámci kterého byla naše předsedkyně Lena Halounová a také Karel Vach pasováni na čestné občany VALAŠSKÉHO KRÁLOVSTVÍ. Druhý den byl zajištěn speciální autobus, který nás po ránu odvezl na nejvyšší místo Moravskoslezských Beskyd – na Lysou horu (1324 m n.m.). Počasí nám sice úplně nepřálo, ale plánovaného cíle jsme dosáhli. Navštívili jsme nejnižší a nejvyšší místo Moravskoslezských Beskyd. Organizátoři setkání odvedli skvělou práci.
The post 79. setkání členů SFDP appeared first on SFDP.
Na restaurační lodi Hamburk proběhlo ve středu 16. 6. 2021 plenární zasedání (78. setkání členů SFDP). Splnili jsme vše v plánovaném čase. Děkujeme všem členům za zodpovědný přístup. Po plenárce proběhl raut, krásná projížďka po Vltavě za mimořádně příjemného počasí.
The post 78. setkání členů SFDP appeared first on SFDP.
Na restaurační lodi Hamburk proběhlo ve středu 16. 6. 2021 plenární zasedání (78. setkání členů SFDP). Splnili jsme vše v plánovaném čase. Děkujeme všem členům za zodpovědný přístup. Po plenárce proběhl raut, krásná projížďka po Vltavě za mimořádně příjemného počasí.
The post 78. setkání členů SFDP appeared first on SFDP.
V předchozích dvou článcích o firmě Hrdlička jsme se věnovali letům 1991 až 2010. Ve třetím desetiletí má firma již svoje pevné místo na trhu a může tak přemýšlet, jaké další služby by se daly zákazníkům nabídnout. Díky informačním technologiím se firma rozvíjí na geomatickou společnost. Třetí dekáda je také ve znamení sbírání ocenění a zakládání, případně nákupů podílů […]
The post Třetí dekáda firmy Hrdlička ve znamení rozvoje, ocenění a vzniku nových služeb appeared first on Zeměměřič.
Podívejte se na nové funkce, vylepšení a další novinky ve dvou aplikacích z vlastního vývoje Arkance Systems
Zpráva Novinky v programech Revit Tools a Civil Tools pochází z arkance-systems.cz.
Softwarový přijímač nové generace pro GNSS službu Trimble Catalyst.
The post Novinka Trimble DA2 first appeared on GEOTRONICS Praha.
Glaciers across the globe have lost over nine trillion tonnes of ice in half a century. How will glaciers look over the coming decades? “It all depends on what humans are doing now in terms of greenhouse gas emissions:” this is the message one scientist delivered during an ESA-led expedition to the Gorner Glacier in Switzerland – one of the biggest ice masses in the Alps.
As world leaders gather for the 26th UN Climate Change Conference of Parties, watch the exclusive premiere of the documentary that follows ESA astronaut Luca Parmitano, along with a team of glaciologists and climate experts, on their journey across the Alps to learn how rising global temperatures are taking their toll on glaciers.
The documentary features breathtaking scenery of the Gorner Glacier as well as interviews with climate specialists as they explain how we can monitor glaciers using both satellite data and in situ measurements.
The documentary features interviews with:
Luca Parmitano, ESA astronaut
Simonetta Cheli, Head of Strategy, Programme & Coordination Office, Directorate of Earth Observation Programmes, ESA (as of 1 January 2022: ESA Director of Earth Observation Programmes)
Susanne Mecklenburg, Head of ESA’s Climate Office
Anna Maria Trofaier, Cryosphere scientist, ESA Climate Office
Frank Paul, Senior Researcher at the University of Zurich
Alessio Romeo, Geologist at La Venta – Esplorazioni Geografiche
Daniel Farinotti, Glaciologist at ETH Zurich
Arguably, humankind has never been more aware of the jeopardy we and the planet face because of climate change. As world leaders at COP26 work to accelerate action towards reducing greenhouse gas emissions to keep the goal of 1.5°C temperature rise within reach, we bring you a new easy-to-use guide on what ESA is doing to understand and monitor climate change from space – data that are essential for policy-makers.
Arguably, humankind has never been more aware of the jeopardy we and the planet face because of climate change. As world leaders at COP26 work to accelerate action towards reducing greenhouse gas emissions to keep the goal of 1.5°C temperature rise within reach, we bring you a new easy-to-use guide on what ESA is doing to understand and monitor climate change from space – data that are essential for policy-makers.
Arguably, humankind has never been more aware of the jeopardy we and the planet face because of climate change. As world leaders at COP26 work to accelerate action towards reducing greenhouse gas emissions to keep the goal of 1.5°C temperature rise within reach, we bring you a new easy-to-use guide on what ESA is doing to understand and monitor climate change from space – data that are essential for policy-makers.
ESA’s new TRUTHS mission is taking shape. Highlighted today at COP26, this new mission is moving from its feasibility phase into its preliminary design phase. TRUTHS is set to provide measurements of incoming solar radiation and of radiation reflected from Earth back out into space as traceable International System of Units. These measurements will allow changes in Earth’s climate to be detected faster, and they will be used to calibrate data from other satellites. In effect, TRUTHS will be a ‘standards laboratory in space’, setting the ‘gold standard’ for climate measurements.
World ATM Congress, the world’s largest international air traffic management (ATM) exhibition and conference, is always the place to be for EUSPA. Aviation experts and market development professionals were present to voice the importance of the EU Space Programme in aviation and its contribution to making the industry more sustainable. Drone demos by #MyGalileoDrone winners took place at Cuatro Vientos Airport.
Greener air travel and cost-efficient flight operations were a trending topic at World ATM Congress 2021. Aviation is one of the fastest-growing sources of greenhouse gas emissions. In particular, the aviation sector creates 13.9% of the emissions from transport, making it the second-biggest source of transport greenhouse gas emissions after road transport. In line with the EU Green Deal and to put a lid on aviation emissions, the European Union is placing a great emphasis on space technology. EUSPA aviation expert, Katerina Strelcova, explained how EU space technology contributes to safe and green aviation during a dedicated session.
Satellite-based landing is becoming the preferred technology for airlines that wish to optimise their routes and fuel consumption. EGNOS allows planes to make flexible approaches towards European airports and therefore shorten the flight path. Thanks to this flexibility, airlines can save up fuel and reduce noise above densely populated areas.
By enabling aircraft to land safely under challenging weather conditions such as fog, EGNOS helps reduce the frequency of aborted landings and emissions. An estimated 20.000 diversions will be avoided EU-wide thanks to EGNOS by 2025.
Copernicus contributes significantly to monitoring the environmental footprint of aviation through the Atmosphere Monitoring Service (CAMS). This service provides consistent and quality-controlled information about air pollution, greenhouse gases, and climate forcing.
Copernicus data is used to measure and monitor aircraft emissions that can enable to reduce climate impact, especially from contrail formation.
Moreover, atmospheric data from Copernicus delivers accurate information about atmospheric conditions that affect aviation, for example, the presence of dust or other particles which may degrade engines. When the data are further combined with AI, it can contribute to analytics for increased efficiency in managing aviation fleets and enhanced data for maintenance purposes. This Copernicus data can bring real added value to the industry.
In Europe, more than 400 airports use EGNOS, and the trend is on the rise. The provision of EGNOS approaches offers an alternative to airports not equipped with conventional navigation aids. It increases aviation safety and airport accessibility, especially in remote regions. Accessible airports equal more commercial opportunities for airlines and new flight routes at a regional and international level, with minimum costs for ground infrastructure and its maintenance.
Volcano eruptions -like the recent Cumbre Vieja Spain- significantly disrupt flight traffic, forcing pilots to take longer routes. Volcanic ash ejected into the atmosphere by explosive eruptions has known damaging effects on the aircraft fuselage. The CAMS generate atmosphere analyses to help assess the number of dust & particles which can affect the engine performance.
Read this: EGNOS Safety of Life: Serving aviation for 10 years
The drone market is booming and is set to outstrip any other GNSS user base in aviation. It is also opening up new business opportunities for application developers in many market segments. According to estimations, revenues from drone-based services are expected to exceed 150 million euros by 2023.
Unmanned Aerial Vehicles (UAV) have gained tremendous interest and have opened new possibilities in many areas ranging from mapping and surveying, to shipments delivery to even emergency response.
GNSS is not an option for drones anymore but a necessary asset. GNSS is essential for safe drone navigation, and GNSS receivers are now integrated on almost all new commercial drones as a standard feature. Given the additional accuracy Galileo offers, the EU GNSS is already present in more than 30% of the receivers used for drone applications, and many of them also implement EGNOS corrections to increase accuracy.
Media note: This feature can be republished without charge provided the European Union Agency for the Space Programme (EUSPA) is acknowledged as the source at the top or the bottom of the story. You must request permission before you use any of the photographs on the site. If you republish, we would be grateful if you could link back to the EUSPA website (http://www.euspa.europa.eu).
World ATM Congress, the world’s largest international air traffic management (ATM) exhibition and conference, is always the place to be for EUSPA. Aviation experts and market development professionals were present to voice the importance of the EU Space Programme in aviation and its contribution to making the industry more sustainable. Drone demos by #MyGalileoDrone winners took place at Cuatro Vientos Airport.
Greener air travel and cost-efficient flight operations were a trending topic at World ATM Congress 2021. Aviation is one of the fastest-growing sources of greenhouse gas emissions. In particular, the aviation sector creates 13.9% of the emissions from transport, making it the second-biggest source of transport greenhouse gas emissions after road transport. In line with the EU Green Deal and to put a lid on aviation emissions, the European Union is placing a great emphasis on space technology. EUSPA aviation expert, Katerina Strelcova, explained how EU space technology contributes to safe and green aviation during a dedicated session.
Satellite-based landing is becoming the preferred technology for airlines that wish to optimise their routes and fuel consumption. EGNOS allows planes to make flexible approaches towards European airports and therefore shorten the flight path. Thanks to this flexibility, airlines can save up fuel and reduce noise above densely populated areas.
By enabling aircraft to land safely under challenging weather conditions such as fog, EGNOS helps reduce the frequency of aborted landings and emissions. An estimated 20.000 diversions will be avoided EU-wide thanks to EGNOS by 2025.
Copernicus contributes significantly to monitoring the environmental footprint of aviation through the Atmosphere Monitoring Service (CAMS). This service provides consistent and quality-controlled information about air pollution, greenhouse gases, and climate forcing.
Copernicus data is used to measure and monitor aircraft emissions that can enable to reduce climate impact, especially from contrail formation.
Moreover, atmospheric data from Copernicus delivers accurate information about atmospheric conditions that affect aviation, for example, the presence of dust or other particles which may degrade engines. When the data are further combined with AI, it can contribute to analytics for increased efficiency in managing aviation fleets and enhanced data for maintenance purposes. This Copernicus data can bring real added value to the industry.
In Europe, more than 400 airports use EGNOS, and the trend is on the rise. The provision of EGNOS approaches offers an alternative to airports not equipped with conventional navigation aids. It increases aviation safety and airport accessibility, especially in remote regions. Accessible airports equal more commercial opportunities for airlines and new flight routes at a regional and international level, with minimum costs for ground infrastructure and its maintenance.
Volcano eruptions -like the recent Cumbre Vieja Spain- significantly disrupt flight traffic, forcing pilots to take longer routes. Volcanic ash ejected into the atmosphere by explosive eruptions has known damaging effects on the aircraft fuselage. The CAMS generate atmosphere analyses to help assess the number of dust & particles which can affect the engine performance.
Read this: EGNOS Safety of Life: Serving aviation for 10 years
The drone market is booming and is set to outstrip any other GNSS user base in aviation. It is also opening up new business opportunities for application developers in many market segments. According to estimations, revenues from drone-based services are expected to exceed 150 million euros by 2023.
Unmanned Aerial Vehicles (UAV) have gained tremendous interest and have opened new possibilities in many areas ranging from mapping and surveying, to shipments delivery to even emergency response.
GNSS is not an option for drones anymore but a necessary asset. GNSS is essential for safe drone navigation, and GNSS receivers are now integrated on almost all new commercial drones as a standard feature. Given the additional accuracy Galileo offers, the EU GNSS is already present in more than 30% of the receivers used for drone applications, and many of them also implement EGNOS corrections to increase accuracy.
Media note: This feature can be republished without charge provided the European Union Agency for the Space Programme (EUSPA) is acknowledged as the source at the top or the bottom of the story. You must request permission before you use any of the photographs on the site. If you republish, we would be grateful if you could link back to the EUSPA website (http://www.euspa.europa.eu).
Konference GIS Esri v ČR začala ve středu 3. listopadu blokem živých přednášek. Na začátku přivítal účastníky ředitel ARCDATA PRAHA Ing. Petr Seidl, CSc., a ve svém příspěvku se zabýval nejen významem geografických informačních systémů, ale ohlédl se i po třicetileté historii využívání GIS Esri v České republice. Ocenil také výroční cenou Magistrát města Brna za komplexní nasazení technologií ArcGIS.
Po něm se ujal slova ředitel Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost brig. gen. Ing. Karel Řehka s přednáškou o kybernetické bezpečnosti ČR. Následoval politolog doc. PhDr. Tomáš Lebeda, Ph.D., který se zaměřil na analýzu letošních parlamentních voleb – i s využitím geoinformačních technologií.
S videopříspěvkem se hlavního programu zúčastnil prezident společnosti Esri Jack Dangermond, který promluvil o vzrůstající nutnosti starat se o naše životní prostředí. Na něj pak navázal doc. Ing. Jan Kolář, CSc., s přednáškou o ceně kosmických letů.
Během hlavního bloku jsme se mohli prostřednictvím dalších videopříspěvků seznámit i s podrobnostmi o nasazení GIS v Agentuře ochrany přírody a krajiny ČR, Lovochemii a.s., na Magistrátu města Brna a v Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.
Odpolední blok se věnoval konkrétním tématům z oblasti veřejné správy. Přednášky se tak týkaly portálu otevřených dat data.brno.cz, digitálních územně analytických podkladů v Praze a práce Městského ateliéru prostorového plánování a architektury Ostrava. Zakončení celého dne přednášek pak patřilo diskuzi nad tématem 30 let GIS Esri v ČR, které se zúčastnili Ing. Petr Seidl, CSc., doc. Jan Kolář, CSc., Mgr. Jiří Čtyroký, Ph.D., a Ing. Karel Brázdil, CSc.
Ve čtvrtek bude program pokračovat dopoledním blokem o novinkách a zajímavostech v systému ArcGIS a odpolední sekcí zaměřenou na správu inženýrských sítí. Během celé konferenci si účastníci (kterých je letos přihlášeno 1130) mohou ze záznamu pustit některou ze sedmnácti předtočených přednášek a prohlédnout si dvacítku map, portálů a webových aplikací.
Pokud jste zahájení konference nestihli, můžete si jeho záznam pustit na YouTube kanálu ARCDATA PRAHA.
In the first 20 years of reaching the atmosphere, methane has more than 80 times the warming power of carbon dioxide. Reducing emissions of this extremely potent gas is, therefore, one of the fastest ways of slowing the rate of global warming, at least in the short term – and at COP26, more than 100 countries have just signed up to the Global Methane Pledge, which aims to limit emissions by 30% compared with 2020 levels.
With both public and commercial satellite data playing key roles in assessing progress on climate action, ESA and GHGSat are supporting the United Nations Environment Programme’s new International Methane Emissions Observatory, also announced at COP26.
As world leaders and decision-makers join forces at COP26 to accelerate action towards the goals of the Paris Agreement, new research, again, highlights the value of satellite data in understanding and monitoring climate change. This particular new research, which is based on measurements from ESA’s CryoSat mission, shows that extreme ice melting events in Greenland have become more frequent and more intense over the past 40 years, raising sea levels and the risk of flooding worldwide.
S velkým potěšením oznamujeme úspěch dr. Filipa Hrbáčka, který získal v soutěži GAČR prestižní Juniorstar grant na dobu pěti let https://gacr.cz/prestizni-granty-junior-star-ziska-16-zacinajicich-vedcu/.
Gratulujeme!
Petr Jehlička, který na GÚ pracuje v týmu „Prostory tiché udržitelnosti“, publikoval v posledním čísle Progress in Human Geography článek „Eastern Europe and the geography of knowledge production: The case of the invisible gardener“, ve kterém kritizuje marginalizaci vědění, vytvářeného v našem geopolitickém regionu. Jde pravděpodobně o první článek českého autora v tomto prestižním časopise, který mapuje vývoj současné sociální geografie a nastavuje trendy jejího vývoje.
Článek je k dispozici zde: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0309132520987305
S velkým potěšením oznamujeme úspěch dr. Filipa Hrbáčka, který získal v soutěži GAČR prestižní Juniorstar grant na dobu pěti let https://gacr.cz/prestizni-granty-junior-star-ziska-16-zacinajicich-vedcu/.
Gratulujeme!